Friday, July 28, 2006

27 Rejab - PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa )

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii.Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di Masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat. (Hadis riwayat Muslim)


Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah )

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i.Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii.Langit Ke-2: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii.Langit Ke-3: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.

iv.Langit Ke-4: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.

v.Langit Ke-5: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi.Langit Ke-6: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii.Langit Ke-7: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu.

Mengikut riwayat lain, Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH WALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii.Tangga Ke-8: Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban. Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix.Tangga Ke-9: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x.Tangga Ke-10: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu.

Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah alBaqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam. (Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi S.A.W langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah S.W.T. Allah telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda S.A.W.

Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Surah Al-Israa': Ayat 1).


Tercetusnya serangan Israel ke atas Palestine dan Lebanon didakwa Israel sebagai mekanisme mereka (Israel) mempertahankan dirinya dari keganasan Palestin dan Lebanon. Amerika Syarikat pula galak menyokong perilaku sekutunya berpaksikan kenyataan ini. Benarkah ianya suatu sebab yang boleh diterima masyarakat dunia? Seseorang yang berfikiran waras tentu sekali tidak dapat menerimanya.

Tapi, tunggu!! Gerak saraf (propaganda) yang dimainkan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya melalui media elektronik dan juga peras ugut melalui kekuatan ketenteraan dan ekonomi, sedikit demi sedikit mempengaruhi minda masyarakat dunia untuk "mempercayai", lantas akur pada pembohongan mereka. Lupakah kita bahawa AS dan Britain menyerang Iraq dengan sebab yang dibuat-buat, kononnya Iraq mempunyai "weapons of mass destruction". Hingga ke hari dan saat ini dakwaan mereka tidak dapat dibuktikan. Lebih menyedihkan ramai yang sudah lupa sebab-musabab Iraq diserang dan menganggap serangan ke atas Iraq sudah jadi isu basi. Kalau keluar surat khabar pun, dah malas nak baca.

Inikah yang bakal berlaku pada Palestin dan Lebanon? Apakah suatu hari nanti negara-negara ini akan kita lupakan? Patutkah kita, khususnya masyarakat Islam, tertipu lagi oleh puak-puak yang nekad hendak memusnahkan Islam?

Jika kita mengikuti siaran berita TV CNN dan BBC, pasti akan kita dengar berulang kali bagaimana kedua-duanya mendendangkan lagu bahawa Israel berhak menyerang Palestin dan Lebanon untuk mempertahankan diri dari "pengganas Hamas dan Hizbollah". Setiap siaran mereka akan mewar-warkan kekejaman Hammas yang telah menculik seorang tentera Israel dan kerakusan Hizbollah menculik dua anggota tentera Israel. Uniknya, hanya sekali-sekala berbisik-bisik bagaimana kabinet Palestin diculik dan dikurung pihak Israel. Itupun ulasan dibuat dengan nada yang bersahaja, menganjurkan kewajaran Israel bertindak demikian, yakni demi "mempertahankan diri". CNN dan BBC juga selalu menyebut bahwa Israel mengebom kubu kuat Hizbollah dan memusnahkan Hammas. Kali ini intonasi pemberita lebih berbentuk kebencian kepada "pengganas".

Kesemua cara/taktik propaganda yang digunakan di sini bertujuan meyakinkan masyarakat bahawa:


• Israel membedil Palestin dan Lebanon kerana mempertahankan diri daripada serangan pengganas yang bertapak di situ.

• Hammas dan Hizbollah adalah pertubuhan pengganas yang mesti diperangi seluruh masyarakat dunia.

Kesimpulan yang ingin mereka wujudakan di kalangan masyarakat dunia ialah:

• Israel baik dan sokongan harus diberi kepadanya di dalam apa jua perbahasan / perbincangan di peringkat Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

• Palestin dan Lebanon tidak harus dibantu kerana mereka menyokong keganasan. Ini dituju khas kepada negara-negara Islam termasuk Malaysia yang mengetuai OIC. Nampaknya AS dan sekutu-sekutunya berjaya setakat ini sehinggakan OIC tidak segera bertindak (sebab utamanya mungkin mengikut telunjuk AS walaupun orang Islam disembelih yahudi). Namun demikian, Timbalan Perdana Menteri baru-baru ini mengambil inisiatif dengan mencadangkan penubuhan Pasukan Pengaman.

Cadangan ini mungkin dialu-alukan oleh majoriti masyarakat dunia, tetapi pada hemat saya, ianya adalah satu langkah yang tidak bijak kerana ianya akan mengundang lebih banyak keburukan daripada faedah kepada Palestin dan Lebanon khususnya dan negara Islam amnya. Sila amati hujah di bawah:

• Tidak wujud pun kacau-bilau di dalam negara-negara Palestin, Lebanon mahupun Israel. Kacau-bilau yang kelihatan hari ini, di dalam ketiga-tiga negara tersebut ini adalah disebabkan serangan dan serangan-balas di kalangan mereka. Jika inilah keadaannya, kita memerlukan pasukan yang boleh mengamankan dan mensejahterakan ketiga-tiga negara tersebut dan pasukan pengaman hendaklah ditempatkan di ketiga-tiga negara tersebut. Adakah ini yang dimaksudkan Timbalan Perdana Menteri?

• Mengikut sejarah, Israel memang suka mencari alasan untuk menyerang jirannya, apatah lagi tindakan sedemikian direstui dan disokong sepenuhnya oleh Amerika Syarikat. Apa saja perjanjian aman tidak akan kekal selagi jiran-jirannya itu tidak tunduk kepada kehendak serakahnya. Benarlah apa yang tertulis dalam Al Quran.

• Perlu diingat pasukan pasukan pengaman selalunya diletakkan di negara yang lemah, seperti Afghanistan, Iraq dan dijangkakan pasukan pengaman yang dicadangkan Malaysia akan ditempatkan di Palestin dan Lebanon. Yang akan meraih faedah dalam hal ini ialah kuasa besar seperti AS, UK dan sebagainya. Mereka akan meletakkan perisik-perisik mereka dengan bebas mengumpul maklumat-maklumat perlu untuk kegunaan kemudian hari. Negara yang ditempatkan pasukan pengaman tidak juga aman, malahan menjadi semakin huru-hara. Lihat saja Afghanistan dan Iraq.

Dengan hal yang demikian, Malaysia dicadang untuk menarik balik cadangannya dan jika sekiranya PBB mencadangkannya, pasukan pengaman tersebut mestilah ditempatkan di Israel agar pasukan pengaman benar-benar boleh mengawal kerakusan Israel. Yang terbaik, Malaysia selaku Ketua OIC cadangkan agar negara-negara Islam bersatu untuk menangkis serangan Israel ke atas Palestin dan Lebanon

Wednesday, July 26, 2006

Menunggumu
Artis / Kumpulan : Peterpan & Chrisye
--------------------------------------------------------------------------------
Di dalam sebuah cinta
Terdapat bahasa
Yang mengalun indah
Mengisi jiwa
Merindukan kisah
Kita berdua
Yang tak pernah bisa
Akan terlupa

Bila rindu ini masih milikmu
Kuhadirkan sebuah tanya untukmu
Harus berapa lama aku menunggumu
Aku menunggumu

Di dalam masa indah
Saat bersamamu
Yang tak pernah bisa
Akan terlupa
Pandangan matanya
Menghancurkan jiwa
Dengan segenap cinta
Aku bertanya
Aku menunggumu

Dalam hati ku menunggu
Dalam hati ku menunggu
Aku...
Dalam lelah ku menunggu
Dalam letih ku menunggu
Aku...
Masih menunggu

Bila rindu ini masih milikmu
Kuhadirkan sebuah...
Harus berapa lama, harus berapa lama
Aku menunggumu, aku menunggumu
Aku menunggu...aku menunggumu

"Saat kau ingin meninggalkanmu, ku tak tahu apa dayaku.."


Sunday, July 23, 2006

BISIKAN HATI SEORANG MUSAFIR

Oleh: Akhi Masrawi

PERJALANAN ini sangat jauh. Sukar. Berliku. Itu sahaja? Tidak. Barangkali untuk menggambarkan perjalanan ini terlalu sukar. Kerana kita sendiri selaku manusia tidak mampu tahu di mana permulaan kita serta bila pula kesudahan usia kita.

Dalam Al-Quran Allah SWT telah berjanji bahawa setiap sesuatu ada tempohnya iaitu ajal. Dan apabila datangnya ajal seseorang misalnya, tidak akan dicepatkan atau dilewatkan tempohnya. Itulah janji Allah SWT yang merupakan sebenar-benar janji.

Kehidupan ini kita selaku manusia tak mampu tentukan kesudahannya. Hanya kita mengetahui kita telahpun bermula. Tidak kiralah bagaimana permulaan kita itu... yang penting ialah untuk menentukan kesudahan kita nanti adalah kesudahan yang baik yang sering kita doakan kepada Allah supaya menjadikan kesudahan kita sebagai husnul khatimah.

16 Oktober adalah tarikh saban tahun yang mengingatkan saya kepada bertambahnya usia. Ini bermakna saya semakin dekat kepada hari kematian saya. Tetapi hari itu saya sendiri tidak pernah dan akan mengetahuinya. Kerana hari itu adalah hari yang maha rahsia.

Dulu saya sering menuturkan kepada kawan-kawan kalam motivasi dan peringatan tentang usaha yang kami lakukan. Saya katakan kepada mereka bahawa "kejayaan kita bukanlah terletak kepada usaha kita, kerana jika usaha yang menjadi ukurannya maka apa yang kita dapat cuma harga untuk kerja kita. Tetapi hakikatnya kerja kita adalah pertaruhan kita kepada Allah untuk mendapatkan keberkatan dan rahmatNya jika kita mengiringkan amalan itu dengan keikhlasan. Kita bukan hanya akan dapat kejayaan yang kita kehendaki tetapi juga pahala kerana niat dan keikhlasan kita itu."

Setelah usai menghabisi pengajian Syariah Islamiah peringkat sarjana muda dan pulang ke tanahair untuk memperjuangkan apa yang saya telaahkan, saya seakan terjun ke dunia baru. Dunia baru itu terlalu asing kepada saya sehingga saya hampir-hampir sesat kerananya. Kalam-kalam motivasi yang pernah saya tuturkan kepada kawan-kawan seakan mahu memakan diri saya sendiri. Namun, alhamdulillah saya cepat sedar dari kelalaian itu.

Dunia kerjaya adalah dunia pasca pengajian yang sangat mencabar. Dulu orang belajar kerana untuk mendapatkan kerja. Apabila mendapat kerja, maka akan senanglah hidupnya. Tetapi dunia sekarang orang mencari wang untuk belajar dan orang terpaksa menghabiskan wang untuk mendapatkan kerja. Pelik bukan. Sekarang tahun 2004, 20 tahun nanti mungkin senario akan lebih berbeza. Jika 20 tahun lagi saya masih hidup saya mahu melihat apa pula keadaannya.

Jika tidak silap saya Imam As-Syafie pernah mengatakan: "Jika kamu menghendaki dunia maka hendaklah dengan ilmu, jika kamu menghendaki akhirat maka hendaklah dengan ilmu dan jika kamu menghendaki kedua-duanya maka hendaklah dengan ilmu."

Kisah graduan mencari kerja memang kisah yang berserabut. Sesetengah orang prejudis mengatakan kesilapan graduan menganggur kerana graduan sendiri yang terlalu memilih kerja. Mungkin ada benarnya. Saya sendiri pun memilih kerja... kerana jikalah tidak ada gunanya memilih kerja apa gunanya belajar pun memilih bidang? Alhamdulillah saya bersyukur. Dalam keripuhan graduan-graduan terpaksa menganggur saya hanya sempat menganggur seusai pengajian dan pulang ke Malaysia selama 3 bulan. Bermula April ditawarkan berkhidmat sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) subjek Pendidikan Islam sehingga Disember 2004. Kawan-kawan yang lain kewalahan menanti kerja sehingga ada sebilangannya memilih untuk menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Tahniah kepada mereka kerana semangat menuntut ilmu itu masih menebal dalam diri. Saya?

Kerana terdesak kepada situasi, saya lebih selesa memilih untuk berkerja. Walaupun tawaran sebagai GSTT hanyalah bertaraf kontrak dengan gaji berskala SPM RM 654.30 sebulan memadai dari hanya sekadar menjadi penganggur tanpa sebarang imbuhan. Sebagai seorang anak lelaki yang punyai tanggung jawab besar, tentulah saya tidak harus berpuas hati dengan keadaan ini. Kontrak saya pun akan usai menjelang Disember nanti. Saya sedar, kerana ini saya meneruskan usaha menghantar permohonan kerja ke merata-rata tempat semula, termasuk MARA, Lembaga Maktab Mahmud, KPLI, j-QAF dan sebagainya sebagaimana telah saya usahakan seawal kepulangan dulu.

Memang ada yang memberi nasihat supaya jangan mengharapkan kerja dengan kerajaan. Mereka sarankan saya berniaga kerana sekarang dunia kerjaya mesti kena ada KABEL. Tanpa kabel, mohon apapun tak ada pertimbangan. Entahlah saya sendiri tidak pasti hal ini. Mungkin ada benarnya ada tidaknya. Kerana bukankah kesemua itu takdir dan ketentuan Ilahi. Sekiranya kita hanya berserah dan membiarkan sahaja tentulah takdir tidak akan menyebelahi kita. Dan adakalanya terasa memang kabel ini benar-benar ada sehingga terasa seperti sia-sia sahaja memohon kerana langsung tidak dipertimbangkan untuk jawatan yang dipohon. Bukan alasan kerana tiada kelayakan atau tidak cukup pengalaman tetapi kerana mereka sudah mempunyai calon yang ditentukan dan semestinya calon yang sesuai itu adalah orang yang dikatakan mempunyai kabel dalam jabatan tersebut, sama ada kelulusan dia sesuai ataupun tidak.

Sukar rasanya. MTest KPLI Ogos lalu pun takdir untuk dipanggil temuduga tidak menyebelahi saya. Entahlah, apa kemungkinannya. Tetapi lega juga kerana masih ramai kawan-kawan saya yang senasib dengan saya. Kali ini saya memohon program KPLI SR j-QAF MOD LPBS pula. Saya serahkan segalanya kepada Allah SWT untuk menentukan. Mungkin sebelum-sebelum ini saya tidak bernasib baik kerana kerja yang saya pohon itu tidak sesuai dengan saya... maka saya letakkan pada kali ini harapan yang tidak tinggi untuk terpilih kerana saya tidak mahu merasa kecewa lagi. Biarlah Allah yang tentukan mana yang terbaik untuk saya. Justeru saya merasa selesa beranggapan hikmah saya tidak dapat kerana Allah barangkali telah menentukan sesuatu yang jauh lebih baik di depan, cuma masanya belum tiba. Sehingga masa itu tiba... maka saya mestilah terus berusaha, sabar dan ikhlas meneruskan hidup yang masih jauh ini.

Bila rasa susah, tengok kanan, tengok kiri, tengok depan dan belakang. Tengoklah pada manusia di sekeliling. Kerana andai kita rasa kita ini susah... masih ada manusia lain yang lebih susah dari kita. Dari itu kita tidak wajar lupa diri bila kita telah senang nanti. Dunia ini adalah perniasan... tentulah setiap perhiasan menjadi idaman setiap orang, tetapi perhiasan sentiasa menjadi rebutan dan kerana itu seringkali apabila kita mengejarnya ia lari dari kita. Dan sebelum saya menyudahi tulisan kali ini saya teringat kata-kata seorang mursyid saya yang mengatakan dunia akan lari dari orang yang mengejarnya, dan dia akan melutut kepada orang yang tidak mengejarnya. Dikukuhkan lagi dengan sifat zuhud yang Nabi SAW ajarkan bahawa yang dimaksudkan dengan zuhud itu bukan kamu mengharamkan apa yang halal dan mengabaikan apa yang halal, tetapi zuhud itu ialah apabila engkau mengutamakan apa yang ada di tangan Allah melebihi apa yang ada di tanganmu.

Salam hari lahir untuk saya ke 24 (16 Oktober 1980)

Kata-kata Pujangga: Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa yang cinta kepada dunia dan rakus kerananya, hilanglah dari hatinya perasaan takut kepada akhirat."

Saturday, July 22, 2006

10 Tips on How to Be a Successful Husband

1. Dress up for your wife, look clean and smell good. When was the last time us men went shopping for designer pajamas? Just like the husband wants his wife to look nice for him, she also wants her husband to dress up for her too. Remember that Rasul Allah s.a.w would always start with Miswak when returning home and always loved the sweetest smells.

2. Use the cutest names for your wife. Rasul Allah s.a.w had nicknames for his wives, ones that they loved. Call your wife by the most beloved names to her, and avoid using names that hurt their feelings.

3. Don't treat her like a fly. We never think about a fly in our daily lives until it 'bugs' us. Similarly, a wife will do well all day - which brings no attention from the husband - until she does something to 'bug' him. Don't treat her like this; recognize all the good that she does and focus on that.

4. If you see wrong from your wife, try being silent and do not comment! This is one of the ways Rasul Allah s.a.w used when he would see something inappropriate from his wives r.a. It's a technique that few Muslim men have mastered.

5. Smile at your wife whenever you see her and embrace her often. Smiling is Sadaqah and your wife is not exempt from the Muslim Ummah. Imagine life with her constantly seeing you smiling. Remember also those Ahadith when Rasul Allah s.a.w would kiss his wife before leaving for Salah, even if he was fasting.

6. Thank her for all that she does for you. Then thank her again! Take for example a dinner at your house. She makes the food, cleans the home, and a dozen other tasks to prepare. And sometimes the only acknowledgement she receives is that there needed to be more salt in the soup. Don't let that be; thank her!

7. Ask her to write down the last ten things you did for her that made her happy. Then go and do them again. It may be hard to recognize what gives your wife pleasure. You don't have to play a guessing game, ask her and work on repeating those times in your life.

8. Don't belittle her desires. Comfort her. Sometimes the men may look down upon the requests of their wives. Rasul Allah s.a.w set the example for us in an incident when Safiyyah r.a. was crying because, as she said, he had put her on a slow camel. He wiped her tears, comforted her, and brought her the camel.

9. Be humorous and Play games with your wife. Look at how Rasul Allah s.a.w would race his wife Aisha r.a. in the desert. When was the last time we did something like that?

10. Always remember the words of Allah's Messenger s.a.w : "The best of you are those who treat their families the best. And I am the best amongst you to my family." Try to be the best!
In conclusion: Never forget to make Doa to Allah ta'ala to make your marriage successful. And Allah ta'ala knows best.

Prepared by Muhammad AlShareef, Reprinted from Islamway.com

Friday, July 21, 2006

Serangan Israel Terhadap Lubunan

BEIRUT: Israel memperluaskan kawasan serangannya ke atas Lubnan apabila jet pengebomnya membedil lapangan terbang dan kawasan perumahan berhampiran di selatan ibu negara Lubnan pada hari kedua berturut-turut semalam selain membakar depoh minyak serta menyekat lebuh raya utama ke Syria.


Lubnan adalah medan konflik kedua tentera Israel yang turut menyerang Semenanjung Gaza, kononnya untuk membebaskan seorang askarnya daripada tawanan pejuang Palestin.

Seramai limalagi penduduk awam Lubnan terbunuh semalam, menjadikan korban keganasan Israel di Beirut mencecah 62 orang sejak kelmarin, selepas dua tentera Israel ditawan oleh pejuang Hezbullah dalam satu serangan di sempadan selatan Lubnan.

Selain itu bilangan mangsa cedera kini 170 orang selepas 69 kecederaan dilaporkan semalam.

Pegawai lapangan terbang berkata, salah sebuah daripada tiga landasannya dibedil peluru berpandu Israel menjelang solat Jumaat semalam. Lapangan terbang itu ditutup sejak jet pejuang Israel membedil landasan pada pagi kelmarin.

Israel menyatakan serangannya mempunyai beberapa matlamat iaitu bagi mendesak Hizbullah membebaskan anggotanya, cuba mengusir pejuang itu dari selatan Lubnan dan menghukum kerajaan Lubnan kerana membenarkan Hizbullah bergerak bebas di selatan negara itu.

Ramai penduduk Israel terkejut kelmarin apabila dua roket mengenai Haifa, bandar ketiga terbesar Israel yang terletak kira-kira 30 kilometer ke selatan Lubnan. Belum pernah serangan roket mengenai sasaran sejauh itu di Israel.

Jet pejuang Israel turut menyebabkan kebakaran depoh minyak di sebuah stesen jana kuasa di selatan Beirut awal pagi semalam. Tentera Yahudi turut membedil lebuh raya antara Beirut dan Damsyik di beberapa lokasi memaksa pengguna jalan raya menggunakan laluan pergunungan untuk ke ibu negara Syria itu.

Jet Israel turut membedil jejambat, persimpangan dan kawasan perumahan penduduk di sekitar ibu pejabat Hezbullah di kawasan Haret Hreik, di Beirut. Bagaimanapun, jet Yahudi itu gagal dalam misinya membedil ibu pejabat berkenaan.

Di Baitulmaqdis, jurucakap tentera Israel berkata, ibu pejabat Hezbollah menjadi sasaran serangan udara itu.

Ketua Media Hezbullah, Hussein Rahal semalam mengesahkan ibu pejabat itu yang menempatkan operasi keselamatan pertubuhan berkenaan gagal diserang oleh Israel. – AP

berita harian

















Hizbullah logo showing its name with the relevant verse at the top





Linguistically, Hizbullah is two words, hizb and Allah, which are Arabic for
"The Party of God." The name of the organization is inspired by verses in the Qur'an that mean the
following:





{Your guardian is Allah, His Messenger, and the believers — those who
establish regular prayers and regular charity, and they bow down humbly. And whoever takes Allah and His
Messenger and those who believe for a guardian, then surely the party of Allah are they that shall be
triumphant.} (Al-Ma'idah 5:55–56)





Hizbullah is a Lebanese organization with a number of large-scale establishments
offering a wide range of services. Beside its military wing — the Islamic Resistance — it has research,
social, health, education, and media activities that, after the end of Lebanon's 15-year civil war, have
developed more significance domestically than its armed resistance. Hizbullah is also an active participant in
Lebanese politics.



How was Hizbullah established?


Imam Moussa Sadr





Hizbullah was established in 1982 in the predominantly Shiite south of Lebanon. It
has its roots in the mid-1970s when Iranian cleric Imam Moussa Sadr, who moved to the south of Lebanon in
1960, established the Movement of the Deprived. The movement called for the rights and the protection of the
impoverished in the south of Lebanon, with Amal as a military wing that fought in the civil war.



Imam Moussa Sadr disappeared during a visit to Libya in 1978. He continues to be
mentioned in the speeches of Hizbullah Secretary General Sayyid Hassan
Nasrullah, with references to the
Movement of the Deprived, which remains alive in the ideology of Hizbullah.



With the 1982 Israeli invasion of Lebanon, Hizbullah emerged with the direct aim of
resisting the military occupation and bettering the conditions of Lebanon's Shiite community of the South.








Hizbullah emerged in 1982 with the direct aim of resisting the Israeli occupation.




Throughout the 1980s, as the civil war continued, the power of Hizbullah increased
dramatically. It eventually supplanted Amal in the environs of Beirut. Hizbullah's resistance to the Israeli
invasion continued to mount. Its guerilla war against the Israeli army developed further and created a
draining effect that paved the way for the Israeli withdrawal in July 2000, leaving Shebaa Farms, a disputed
part of Lebanese territory, under continued occupation.



Where is Hizbullah based?








Click for map of Southern District.




Hizbullah strongholds in Lebanon reflect the demographic distribution of the
religiously and ideologically heterogeneous Lebanese people. It is a Shiite organization that emerged as a
product of the grievances of the Shiite community of the South.



Hizbullah's headquarters and offices are based in the predominantly Shiite Southern
District of Beirut, with its services reaching far villages in the South.



Hizbullah confines its military activities to the south of Lebanon and across the
border with Israel. It has no official representation outside Lebanon.



Does Hizbullah have a political role in Lebanon?


Hizbullah's Secretary General Hassan Nasrullah (L) and former Prime Minister and current MP Michel
Aoun, a Christian Maronite





Hizbullah holds 23 seats in Lebanon's 128-seat Parliament. It has one minister in
the cabinet, Energy and Water Minister Mohammad Fneish, and it endorses Labor Minister Tarrad Hamadeh.




In Lebanon's first post-civil war parliamentary elections in 1992, Hizbullah won 12
seats. It subsequently participated and won seats in the 1996, 2000, and 2005 parliamentary elections.



What is Hizbullah's problem with Israel?



Hizbullah was established with the purpose of liberating Lebanon from Israeli
occupation. Apart from its belief that Israel is an illegitimate state that was established on an occupied
land, Hizbullah has two pressing issues after the Israeli withdrawal from South Lebanon in 2000: the dispute
over Shebaa Farms and the Arab prisoners in Israel.








Click for map of Shebaa Farms.




According to the Lebanese government, Shebaa Farms is part of Lebanon; however,
Israelis argue that it is part of the occupied Syrian territory. Shebaa Farms has a strategic importance
because it overlooks the occupied Golan Heights. Syria supports the Lebanese position with regard to the
disputed area.



Hizbullah has also been calling for the release of Arab prisoners in Israel.
Approximately 10,000 Palestinian and Arab prisoners, including 2,000 Lebanese, are held in Israeli prisons. In
a German-brokered swap that took place in 2004, 430 Lebanese and Palestinian prisoners were released in
exchange for the bodies of three Israeli soldiers and an Israeli businessman. However, the fact that a large
number of Arab prisoners are still held in Israel urged Hizbullah Secretary General Hassan Nasrullah to warn
that they would capture more Israeli soldiers with the purpose of swapping.



How popular is Hizbullah in Lebanon and the Muslim world?


Hizbullah hospital in the southern town of Nabatieh





Being an Islamic Shiite group, Hizbullah enjoys the support of many of Lebanon's
Shiite Muslims, who are concentrated in Beirut's Southern District and the south of Lebanon. It is important
to note, however, that not all Lebanon's Shiites are supporters of Hizbullah.



Hizbullah provides extensive civil services in the fields of research, health,
education, social welfare, and the media. These activities strengthen Hizbullah's appeal, credibility, and
support among many in Lebanese society.



Examples of Hizbullah's civil activities include the following:





  • Emdad Committee for Islamic Charity aims at alleviating social hardship of the
    South's population, who were most affected by the Israeli occupation of the south of the country.



  • Al-Shahid Social Organization supports the families of the resistance's fallen.



  • Al-Manar TV is a satellite channel broadcast by Hizbullah.



  • Al-Jarha Association helps wounded resistance fighters build a future for
    themselves.




Hizbullah's success in pushing Israel to withdraw from South Lebanon in 2000 gained
it respect across Lebanon. Syria's withdrawal from Lebanon in 2005, in compliance with UN Security Council
Resolution 1559, left Hizbullah's military wing as the most powerful existing military force in Lebanon. This
gave many Lebanese the conviction that Hizbullah is the only entity capable of defending Lebanon's territorial
integrity.



Outside Lebanon, many ordinary Muslims see Hizbullah as one of the few entities
that dares to challenge Israel — backed by the United States — and that succeeds in making military and
political gains. Hizbullah's appeal among the masses has risen with each Israeli assault on Lebanon.



Is there a difference between Hizbullah and al-Qaeda?








Hizbullah is considered a legitimate resistance movement by the Lebanese government.




Yes. Hizbullah is a Shiite Lebanese organization with a clear organizational
structure and official representation in its country. It is a politically active party with various social,
health, and academic services that benefit a large segment of Lebanese society. Its militant wing was
recognized by the Lebanese government as a legitimate resistance body against the Israeli invasion of the
South, which ended in 2000.



Hizbullah is armed with long-range Fajr, Raad, Kassam, and Katyusha missiles
supplied by Iran and, allegedly, Syria.



Hizbullah is branded terrorist by Israel, the United States, the United Kingdom,
Canada, and Australia. It is considered a legitimate resistance movement by the Lebanese government and a
number of other key official bodies.



Al-Qaeda, on the other hand, is a global Sunni network with no clearly recognizable
headquarters, bases, or boundaries for its operations. It is often associated with key figureheads such as
Osama bin Laden and Ayman al-Zawahri, but those are the only two individuals who are known to be speaking on
behalf of the network. It is branded terrorist by all official bodies.



Suggested Readings






  • Ajmai, Fouad. The Vanished Imam: Musa al Sadr and the Shia of Lebanon (New
    York, Cornell University Press, 1986)





  • An Nahar Arab Report Books 4: Guerrillas for Palestine, ed. Riad N. El-Rayyes
    and Dunia Nahas (Beirut, 1974)





  • Dawisha, A. Syria and the Lebanese Crisis (London, Macmillan, 1980)



  • Deeb, Marius. The Lebanese Civil War (New York, Praeger, 1980)



  • Fisk, Robert. Pity the Nation: Lebanon at War (Oxford, Oxford University
    Press, 2001)



  • Gordon, David C. Lebanon: The Fragmented Nation (London, Croom Helm, 1980)



  • O'Brien, Conor Cruise. The Siege: The Saga of Israel and Zionism (London,
    Weidenfeld and Nicolson, 1986)



  • Schiff, Ze'ev, and Ya'ari, Ehud. Israel's Lebanon War (London, George Allen
    and Unwin, 1985)


Friday, July 14, 2006

Adakah kecantikan fizikal amat penting?

Sila jwb dgn jujur soalan-soalan di bwh ini:
  • Adakah kita melihat dahulu rupa paras orang itu sebelum berfikir bagi menjadikannya pasangan hidup kita?
  • Adakah berbaloi jika kita memilih pasangan kita berdasarkan rupa paras shj?
  • Berapa lama hubungan yg dibina dpt bertahan?
  • Adakah kita rasa kecantikan keluaran begitu penting dlm perhubungan?
  • Adakah kencatikan dalaman sprt ketulusan hatinya lebih penting?

Apakah citarasa kita?

Bagi kita yg pernah megalami perpisahan, pasti lbh mengenali hati budi bekas kekasih kita. Cuba renung kembali peristiwa yg pernah berlaku pd diri kita. Semasa kita membuat keputusan dahulu utk menjadikannya kekasih kita, apakah yg kita nilai drpdnya?

Adakah kencantikannya? Keayuan wajahnya? Adakah krn dia mempunyai susuk tubuh yg menarik? Ataupun krn dia mempunyai definisi yg sempurnapd zahir dirinya dan menepati citarasa kita?

Wajah dimamah usia

Cuba bayangkan umur kekasih kita apabila berumur 40thn. Adakah dia masih lagi mempunyai kulit muka yg tegang tanpa kedutan serta badan yg gagah dan montok? Pasti jwpnnya tidak. Muka sudah berkedut, rambut beruban, perut boroi, lemak berlebihan di sana sini dan byk lagi perubahan yg berlaku pd dirinya. Kita perlu igt kencantikan tidak kekal selamanya. Semuanya berubah mengikut peredaran zaman.

Apabila kita ingin bersama dgnnya hanya krn kecantikan fizikalnya, semua ini hilang drpd pandangan kita apabila usia sudah lanjut. Nanti apabila sudah tua, rasa syg pun mula hilang sikit demi sedikit. Maka, berlakulah perceraian. Si suami ckp yg isteri tidak tahu lagi menjaga penampilannya. Si isteri pula asyik komen suaminya tidak pandai jaga badan. Perut sudah memboyot sprt mengandung 5 bulan. Dulu, hendak cari yg cantik sahaja. Lihat skrg! Adakah kecantikan fizikal itu kekal sehingga kita tua?

Hati budi lebih penting drpd fizikal

Kasih syg yg wujud dr dlm sanubari lebih bermakna drpd kasih syg yg wujud drpd sudut luaran shj iaitu melalui rupa paras serta fizikal individu itu. Melalui pemerhatian, kita dpt melihat bagaimana pasangan kekasih itu saling lengkap melengkapi. Cuba pergi ke mana-mana tmpt yg byk dikunjungi olh pasangan yg sdg bercinta sprt KLCC. Perhatikan setiap pasangan kekasih. Apa yg akan kita lihat adalah mereka ini ditemukan utk saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain. Yg tinggi dgn yg rendah, yg kurus dgn yg sedikit berisi, yg lawa dgn yg biasa, yg cerah dgn yg gelap dan bermcm-mcm lagi. Semua ini ditentukan Tuhan. Yg penting, kasih syg yg lahir drpd hati budi kita adalah lebih bermakna drpd lahiriah kita. Jgn terlalu memilih pasangan kekasih itu melalui rupa parasnya shj. Kelak kita juga yg myesal.

Kecantikan adalah subjektif

Apabila kita bertanya kpd rakan-rakan kita, drpd sudut apakah mereka tertarik dgn kekasih mereka? Pasti jwp yg mereka berikan berbeza. Jwpan mereka lebih kurang begini, "Aku suka pd wajah dia, sejuk bila memandang" "Aku tertarik pd senyuman dia, nmpk menawan" "Bila aku pandang dia, aku rasa dia menpunyai personaliti yg menarik dan itu yg menyebabkan aku teringin sgt menjadikan dia kekasihku"

Jelas tidak ada satu skema jwpan yg menunjukkan mereka tertarik kpd kekasih mereka hanya kecantikan luaran shj. Ada juga yg baru pertama kali berjumpa terus terpikat dgn personaliti empunya diri. Saya nasihatkan, jgn memlih pasangan hanya melihat pd kecantikan luaran shj. Tetapi lihatlah kecantikan dalamannya. Kecantikan dalaman bermaksud melihat hati budi, sifat mahmudah yg dimiliki serta sifat jujur dan ikhlas dia berkawan dgn kita. Jgn tertipu dgn rupa luaran. Ramai yg pernah tertipu.

Pakej adalah kelebihan

Saya selalu terdgr kata pakej. Kita juga selalu mendgrnya bukan? Dahulu, perkataan pakej selalunya dikaitkan dgn produk sama ada barangan harian ataupun pakej haji dan umrah. Skrg ini, manusia juga boleh dipakejkan. Maksud pakej disini adalah individu itu lengkap drpd segi fizikal luaran serta dalaman. Mereka boleh dikategorikan sbg individu yg cantik dan kacak serta mempunyai personaliti yg menarik. Pasti ramai yg meminati mereka krn mempunyai pakej yg lengkap dan menjadi rebutan ramai.

Beruntung bagi mereka yg dikurniakan dgn kelebihan ini. Tetapi, ini semua hanyalah ujian Tuhan berikan kpd mereka sama ada mereka mahu bersyukur ataupun berlagak dgn nikmat sementara ini. Apabila kekasih kita memiliki pakej yg lengkap sprt disebutkan diatas, bersyukurlah kpdnya krn dipertemukan dgnnya. Jika kita mempunyai kekasih yg biasa shj, tidak terlal cantik dan tidak terlalu hodoh, terima dia seadanya. Mungkin personalitinya lebih bermakna buat kita.

Jangan tertipu dgn wajahnya

Bentuk fizikal dan rupa paras menjadi keutamaan yg diletakkan di tmpt pertama. Selepas itu, berulah bertindak mengenalinya dgn lebih lanjut bagi mengetahui hati budi bakal kekasih mereka. Ini krn, mereka berpendpt rupa paras dan fizikal menunjukkan sifat dalaman mereka. Apabila cantik luaran, cantiklah sifat dalamannya. Apabila buruk dan hodoh luarannya, dalamannya juga hodoh dan buruk.

Ingin dijelaskan disini, sebenarnya sifat luaran dan dalaman adalah berbeza. Ada org cantik rupa paras tapi bersifat angkuh dan mempunyai sifat ego yg tinggi krn cantik ataupun kacak. Ada juga individu yg tidak berwajah cantik dan kurang drpd segi fizikal, tetapi mempunyai perwatakan yg menarik dan memiliki hati yg baik dan jujur.

Terpulanglah kpd kita utk memilih pasangan kekasih. Apabila rupa paras menjadi ukuran, ramailah individu yg tidak cantik dan kacak tidak menjadi pilihan. Ini krn setiap org terlalu asyik memilih bakal kekasih mereka dikalangan org yg cantik dan kacak. Tepuk dada tanya selera. Pilihlah bakal kekasih kita mengikuti kata hati dan memilih pentunjuk dr Tuhan melalui solat istikharoh dan du'a.

Wednesday, July 12, 2006

ISTIMEWANYA ORANG BERCINTA

Bertepuk sebelah tangan sahaja tidak akan
berbunyi.
Bercinta dengan yang tidak mencintai, akan
menyebabkan seseorang itu kecewa dan merana.
Kekasih merupakan insan yang dianggap penting dalam hidup kita.
Kita perlukan pasangan sebagai teman hidup, teman
ketika berduka cita dan teman untuk berkongsi
segala-galanya.
Kadang-kadang hidup ini terasa kekosongan apabila berseorangan, ibarat
layang-layang terputus talinya, tak berhaluan dan arah.
Itulah lumrahnya apabila bercinta dengan manusia.
Sebaliknya bercinta dengan Allah, Tuhan yang Maha Pencinta
atau 'Al Waduud' itu, cinta kita pasti akan berbalas.
Bahkan ia diberi penghargaan dan disambut
dengan baik.

Cinta Allah yang Maha Pencinta tidak memilih siapa, rupa, gaya dan bagaimana keadaannya.
CintaNya boleh direbut oleh sesiapa sahaja, asalkan rajin berusaha untuknya.
Cinta yang tidak pernah luput walau sesaatmalahan terus berkekalan.

Berbeza dengan manusia yang hanya cinta pada yang disukai dan diminati.
Cintanya pula bermusim dan tidak kekal.
Sewaktu disenangi dicintai, bila jemu atau benci tidak lagi dicintai malah ditinggalkan.
Cinta manusia juga terhad dan ada kepentingan.
Isteri cintakan suami kerana suami tempatnya bergantung.
Ibu mencintai anak kerana anak itulah penghiburnya di kala sunyi.
Kawan menyayangi kawan kerana dapat berkongsi merasai senang dan susahnya hidup. Pengikut sayangkan ketua kerana ketua menjadi penaungnya.

Namun Allah yang Maha Pencipta mencintai hamba-hambanya tanpa ada kepentingan apa-apa.
Allah hanya melebihkan kecintaanNya kepada orang-orang yang mencintaiNya, sebagai ganjaran buat hambaNya itu.
Allah akan murka kepada orang yang mengingkariNya, yang sombong dan memang tidak mahu langsung mencintaiNya.

Cinta Seindah Yang Diucap.
Semua orang bleh mengaku dan berikrar bahawa dia mencintai Allah.
Tapi tindak-tanduknya dapat mencerminkan apakah dia benar-benar mencintaiNya.
Dan Allah sendiri lebih tahu siapakah diantara hamba-hambanya yang benar-benar mencintaiNya.
Orang yang benar-benar mencintai Allah sanggup berbuat
apa sahaja keranaNya.
Kalau terhadap orang yang dikasihi, suami dan lain-lain diberikan perhatian dan
tumpuan, sanggup berkorban apa sahaja, pastilah terhadap
Allah lebih-lebih lagi.
Malah sanggup pula bersusah payah bangun malam untuk bertemu dan bercakap-cakap
dengan kecintaannya.
Sedang orang lain seronok bergaul bebas dengan kekasih hati, dia bermujahadah (melawan
kehendak nafsu) menolak ajakan kekasihnya kerana mengutamakan larangan Allah SWT yang kasihNya lebih utama.




Tanda Cinta.
Tanda seseorang itu mencintai Allah ialah dia beriman kepada Allah, bertaqwa, berkorban untukNya dengan melakukan kebajikan, sabar, bertaubat, membantu kerja-kerja menegakkan agama melakukan ibadah yang fardhu dan rajin mengerjakan ibadah-ibadah sunat.
Dia berkasih sayang dengan sesama manusia dan saling bersilaturrahim kerana Allah, dengan menjaga batas-batasnya, saling beri-memberi kerana Allah demi keredhaanNya.
Tidak kerana yang lain.
Allah melimpahkan kecintaanNya dan menempatkan orang-orang yang dicintaiNya itu pada kedudukan yang tinggi dan mulia di Akhirat.
Allah isyatiharkan cintaNya di dalam Al-Quran kepada orang yang sungguh-sungguh
beribadah, berbuat kebaikan dan berakhlak mulia.
Diantaranya Allah berfirman:


"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang sabar."
Surah: Ali Imran. Ayat:146.

"Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebajikan." Surah Ali-Imran. Ayat: 134

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yangbertaubat dan mencintai orang-orang yang
mensucikan diri."
Surah: Al-Baqarah. Ayat: 222



Untungnya Orang Bercinta.
Beruntunglah orang yang bercinta dengan Allah
kerana mendapat perhatian, cinta dan kasih sayangNya.
Istimewanya orang yang bercinta dengan Allah dan mendapat balasan cintaNya, seluruh isi langit dan bumi akan turut mencintainya. dia menjadi kekasih Allah manakala orang yang mencintainya turut mendapat kecintaan daripada allah pula.
Orang yang mendapat kecintaan Allah hidup bahagia dan tenang ketika di dunia lagi. di Akhirat Allah akan berikan kebahagiaan yang abadi.
Begitulah istimewanya orang yang bercinta dengan Tuhan yang Maha Pencinta itu.
Kita pasti tidak mahu gagal dalam bercinta.
Agar cinta kita berbalas, bercintalah denganNya, tuhan yang Maha Pencinta itu dengan rucahan cinta agung.
Pasti akan mendapat balasan cinta yang istimewa dariNya.
Usahkan di Akhirat, di dunia lagi, terasa di hati balasan cintaNya.

Tuesday, July 04, 2006

What you are eating could be H.A.R.A.M

Do you know that what you are eating could be *H.A.R.A.M? I guess we should recheck and forgo our favourite snacks if they are found to be H.A.R.A.M.

Here are SOME foods that are H.A.R.A.M :

* Pringles Potato Chips made from USA, Belgium and etc contain E471 has pork substance/pork fats (MUIS)
* Starbucks/Coffee Bean (espresso Frapucchino) Chocolate substance- contains ALCOHOL (MUIS)

These emulsifiers are H.A.R.A.M (c.o.p.y & recheck when grocery shopping):
120, 140, 141, 160(A), 161, 252, 300, 301, 405(Q), 413(Q), 422(Q), 430, 431, 433(Q), 435(Q), 436, 441, 470, 471(Q), 472(A,E), 473, 474, 475, 476, 477, 478, 481(Q), 482(Q), 483, 491(Q), 492, 494, 542, 570, 572, 631, 635, 920

(Q)-questionable

RENNET in the cheese is of animal origin is H.A.R.A.M too unless otherwise stated.

It's ONLY chocolates and ice-creams what?
Most Chocolates and Ice creams contain Emulsifier 471. These are pork fats and they named it in such a way. Alcohol could be found in its flavourings too. So for non-halal ice-cream products/restaurants like Geláre, Häagen-Dazs, Ben & Jerry’s and etc, please check with them if their products are H.A.L.A.L to consume. I have emailed to Geláre Singapore through their website but no response...

They are ONLY cakes hokay?
Cakes might contained animal fats and rum unknown to our knowledge. "But I'm only buying their bread what"...Sure...But their baking equipments might be used to bake their pork/ham bread. "Bengawan Solo are only selling nyonya kuehs. How haram could that be?" First, they are not muslim-owned...Heh~ Did it ever occur to you that the glazing products used on tarts/cakes from non-halal cake shops could be animal gelatine?

Astaghfirullah, what have we fed our children? *ponder*

But for those who love to bake take note that chocolate liquor might seems to contain alcohol, but that is not the case. Chocolate liquor is defined as being "a bitter cocoa paste (or mass) that makes chocolate what it is". Chocolate liquor is safe for consumption. But chocolate LIQUOR should not confused with chocolate LIQUEUR, which the chocolate glossary describes as "alcohol mixed in a sugar syrup". It is not safe for consumption.

Aiyah! So troublesome! This and that all cannot eat! Complain you shall but in Surah Al-Baqarah:172 "O you who believe! Eat of the good things (*H.A.L.A.L) that We have provided for you and be grateful to Allah, if it is Him you worship."

If we consumed non-halal food, I wonder if Earth are willing to accept our body when we passed away one day...

Please inform our uninformed muslim friends. Moving towards a more "Islam is the Way of Life", Byebye Baby! H.A.R.A.M food

P.S. My favourite cereal Post(Kraft Foods) Blueberry Mornings contains a *mashbooh ingredient named glycerol/glycerine. Halal if it's fm plant; Haram if it's fm animal. I have yet to receive their replied email.

Irah
Your sister in Islam

*Halal is a Quranic Term which means allowed or lawful. Halal foods and drinks are permitted for consumption by Allah- the supreme lawgiver. Eating Halal is obligatory.

*Haram is a Quranic Term, which means prohibited or unlawful. Haram foods and drinks are absolutely prohibited for consumption by Allah. Eating Haram is forbidden for every Muslim.

*Mashbooh is an Arabic term which means doubtful/questionable. If one does not know the Halal or Harm status of a particular food or drink, such a food or drink is doubtful. A practicing Muslims prevents himself from consuming doubtful things.