Sunday, December 30, 2007

Bahaya laksana ibadah tanpa fahami akidah sohih - Bhgian Akhir

Mereka memakai pakaian mengikut aturan Islam ketika majilis akad nikah di masjid kerana begitulah pakaian untuk ke masjid sedangkan di luar sana bebas lepas semahunya. Mereka mengenal Al-Quran ketika ada saudara mara yang meninggal dunia saja sedangkan Al-Quran diturunkan sebagai perintah dan arahan untuk orang yang hidup, bukan untuk sesudah mati dan tiada taklif. Mereka bersedekah sebagai alat mengumpulkan sokongan dan pujian sedangkan sedekah adalah bukti benarnya iman kepada Allah, bukannya harapan pujian manusia sementara. Pelbagai lagi perbuatan seumpamanya yang amat berbahaya kepada imej dan pengamalan sejati Islam. Akibat sikap berbahaya ini, agama bagi mereka bagaikan mayat yang dihiasi dengan cantik-cantik perhiasan, namun tetap ia tiada serinya. Tiada roh ISlam yang mengalir dalam tubuhnya. Apakah Islam wajah Islam sebegini yang mahu digayakan umat hari ini? Jika sedemikian, sudah pasti rahmat Allah akan menjauh daripada mereka.

Fenomena sempitnya ibadah dalam pemikiran umat adalah disebabkan faktor yang mendasar yang tidak digarap dengan sempurna. Iaitu asas akidah sudah dilangkau bahkan dibuang ke tepi semata-mata mahu menanamkan ibadah yang kering semata-mata dalam kehidupan. Sungguh bahaya jika melaksanakan ibadah tanpa memahami akidah yang sohih. Persoalan mengapa kita mesti beribadah, tidak terjawab, kerana aspek keimanan kepada Allah dan Rasul juga masih terlalu susah dicerna oleh pemkiran umat yang sememangnya cetek ilmu. Mereka belum memahami bahawa iman itu menuntut ketundukan dan ketaatan. Seperti kata Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah:
"Sesiapa yang tunduk kepada seorang manusia padahal dia membencinya (tunduk dalam keadaan terpaksa), dia tidak dianggao menjadi hamba kepada orang itu. Begitu juga jka dia suka kepada seorang manusia tetapi dia pun tidak mahu tunduk kepadanya maka dia bukan hamba kepadanya juga."

Untuk beribadah kita perlukan jiwa hamba yang sedia mencintai Allah, taat dan setia dan menyokong syariat-Nya tanpa memilih yang lain. Aspek akidah sebegini belum betul-betul terpacak dalam perbadi umat. Begitu pula halnya dengan keimanan kepada Rasulullah saw. Tidak hairan apabila ditanya: "Kenapa kamu melakukan sembahyang dengan cara dan kaedah yang begitu," jawapan mudahnya ialah: "Saya ikut cara orang ramai sembahyang jika saya salah maka ramai lagi yang salah."

Hakikatnya ramai yang tidak tahu bagaimana cara sembahyang Rasulullah saw, apa dalil dan sandaran Baginda melakukan sembahyang sebegitu. Biasanya manusia jahil hanya akan beralasan: "Emak aku ajar begini, buat sajalah. Tidak perlu nak susah-susah menuntu ilmu." Pada hal, ibadah yang diterima Allah menurut kesepakatan ulama mestilah memenuhi dua syarat, iaitu ikhlas kepada Allah dan betul caranya menurut ajaran Rasulullah saw. Betapa pentingnya ilmu dicari kerana tingkat kecintaan hamba kepada Allah dan Rasul-Nya adalah berdasarkan ilmunya mengenai Allah dan Rasul. Bukan cuma ikut-ikutan saja. Jika ibadah dilaksanakan kerana dorongan akidah yang kuat, maka ibadah itu akan mampu melahirkan peribadi sempurna. Seperti firman-Nya yang bermaksud: "Sesungguhnya perkataan diucapkan oleh orang yang beriman ketika mereka diseru kepada Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya ialah supaya mereka menetapkan Rasul menjadi Hakim yang memutuskan hukum di antara mereka. Mereka hanya berkata: Kami dengar dan kami taat. Dan mereka itulah orang yang beroleh kejayaan." (suroh al-Nur, ayat 51)

Alangkah rapuhnya nilai ibadalah dalam diri hamba yang tidak memahami ibadah yang sohih. Dia beribadah tetapi bersamaan dengan itu dia juga menolak hukum Allah, dia juga menolak hukum Allah, dia beribadah tetapi sekali gus dia menghina sunnah Rasulullah saw. Ibadah tidak lebih sekadar aksesori pelengkap untuk mencantikkan penampilan, sedangkan jiwanya sudah mati tanpa disedari, kosong tanpa berpenghuni.

Oleh Dr Juanda Jaya - pendakwah dari Serawak
Assalamuaiaikum wrth....

Alhamdulillah...aku dpt juga sedikit duit gaji. Dan dia juga dpt gajinyer. Tidak lama lagi akhir tahun akan tiba..dan tahun baru bagi 2008 akan tiba bbrp hari lgi. It's been 1 yr working there. 1 yr of enduring the hardships there. brape lamakah aku dpt bertahan. bila aku tny dia masa berada di meja receptionist, "bln jan ana masih kerja?" dia hny ckp smbil mengangkat bahu, "tak tahu.." Haizzz....sedey.. i thought i could stop working. at that point of time, i felt, i have to handle the problems myself. tapi aku tahu dia ingin bantu... tapi dlm keadaan 'tak tahu' dan dia sibuk dgn kerja, akulah yg harus bersabar. aku harus bantu sendiri krn inilah masalah aku. harus kerja sana hingga dpt lunaskan duit yg hilang itu. that's the only way i could think of...

5 bulan....5 bulan lagi.... dan aku tak nak kerja sama dgn dia. sbb kdg2 buat dia marah smpikan perkara kceil dan tk sengaja sprt ana ingin ambil buku receipt shj dan terlanggar duit syiling, dia dah mula tak suka. dgn pandangannyer yg marah. haizzzz.... dan aku harus menahan kerja-kerja yg semakin byk...semakin stress di buatnyer.. dan aku harus bersabar...bertahan dgn kerenah 'mereka'.

how i wish, my life was back home. where i spend my time that i like. when can i continue my studies? tidak ada gunanya kalau aku dpt no 1 dlm kls, bljr bersungguh-sungguh, tapi tk dpt smbg, seolah-olah, apa aku usahakan tidak berbaloi. apakah ini takdirnya?

Tuesday, December 25, 2007

Amalan 'P' dalam Sebuah Rumah Tangga

1. P yang pertama ialah 'puji' iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.

2. P kedua ialah 'peluk' yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.


3. P ketiga ialah 'penghargaan' di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.


4. P keempat ialah 'perhatian' yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.


5. P kelima mewakili 'persefahaman' kerana sebagai manusia yang bekerjaya memerlukan pasangan lebih bertolak ansur dan memahami kerjaya masing-masing.


6. P keenam membawa maksud 'pergaulan' iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.


7. P ketujuh adalah 'percutian' di mana seseorang itu perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.


8. P yang terakhir ialah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.


Ust. Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama.

Beliau berkata, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah.

Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

"Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggungjawab terhadap keluarga," katanya.

Tanggani Gejala Fahaman Sesat

Semasa saya di Jakarta baru-baru ini, berita yang menjadi tajuk utama di televisyen dan akhbar di negara itu adalah bertaubatnya seorang pemimpin aliran sesat. Aby Salam alias Ahmad Moshaddaq mengaku dirinya menjadi nabi setelah bertapa selama 40 hari dan 40 malam di sebuah desa bernama Gunung Bunder di daerah Kacamatan Bogor, Indonesia. Beliau dikatakan memimpin satu kumpulan ajaran sesat bernama Qiyadah al-Islamiyah. Gejala mengaku diri nabi bukanlah sesuatu yang baru, terutama di rantau ini. Sebelum ini sudah ada beberapa orang yang mendakwa wahyu atau dilantik menjadi nabi.


Nampak mudah bagi pemimpin ajaran sesat itu menjadi popular - hanya mengiklankan sesuatu yang janggal dan memilih nama yang cantik, Qiyadah al-Islamiyah, yang bermaksud Kepimpian Islam. Tetapi ternyata inti ajarannya terdapat banyak penyelewengan fakta dan tafsiran. Begitu juga fahaman radikal kelompok Jemaah Islamiyah (JI). Namanya juga cantik yang bermaksud 'golongan orang-orang Islam'. Sayangnya inti pentafsiran ideologinya keras dan songsang hingga menghalalkan keganasan berdarah dan kemusnahan harta benda awam. Serupa juga banyak orang yang mempunyai nama yang baik - Abdullah, Ahmad, Zarinah atau Aisyah (sekadar conton). Tetapi di sebalik keindahan pada nama, kadangkala ada yang tidak sepadan dengan moral dan akhlak mereka. Sekarang ini pula ada orang yang murtad, tetapi masih memakai nama Muslim. Setentunya mengelirukan. Tetapi kepada pihak berkuasa manakah yang boleh diaju masalah ini oleh masyarakat? Setentunya ia perlu datang dengan dokongam kuasa undang-undang untuk mengatasinya dan bukan setakat mengiklankanya melalu akhbar atau kaunseling semata-mata.


Pernah ada satu e-mel daripada seorang isteri yang meminta tolong kerana suaminya terpengaruh dengan fahaman ingkar sunnah. Jika dahulu ulama melihat gejala seperti itu sebagai suatu jenayah agama yang serius, kini individu seperti si suami seolah-olah mendapat perlindungan atas dasar ihsan dan hak kebebasan beragama. Ramai yang kini menyalahgunakan hak kebebasan sehingga menggugat ketenteraman umat beragama, Hatta penggunaan nama boleh mengelirukan orang awam. Kini nama seperti Ahlul Sunnah Wal Jamaah sendiri telah menjadi jajaan ibarat jenama komersial. Namanya baik tetapi digunakan unutk meraih keuntungan perniagaan dan bukan untuk meluruskan agama. Lihat pula kumpulan Al-Fatiha Foundation yang ditubuhkan pada 1998 di Amerika Syarikat. Anggota-anggotanya semacam tidak berasa bersalah memakai istilah Islamic Gay, Muslim Lesbian, Transgender Muslim dan sebagainya.


Kita boleh faham jika penyalahguna istilah tersebut adalah kerana kejahilan atau kecetakan ilmu. Tetapi jika setelah diberitahu mereka masih berdegil, maka tindakan yang lebih tegas adalah perlu. Pernha menjadi suatu ketika dahulu Mufti memberitahu seorang ketua kumpulan kuda kepang bahawa upacara pemujaan boleh membawa kepada kekufuran, ketua tersebut dengan bangga menyahut "Saya sedia bertanggungjawab dalam kubur saya..." Itu yang dikatakan dalam peribahasa Arab 'jahil murakab'. Maksudnya seorang yang jahil agama tetapi enggan mengakui kejahilannya, dan enggan pula belajar untuk keluar daripada kejahilannya.


Imam Ghazali rahimahullah pernah mengingatkan tentang 4 jenis orang yang tahu dalam kitabnya, Ihya Ulumuddin.

"Orang yang tahu yang dia tahu dan senantiasa ingin tahu... ikutilah dia. Orang yang tahu dia tidak tahu, dia ada keinginan untuk tahu... ajarilah dia. Orang yang tahu yang dia kurang tahu, dia tidak menambah apa yang telah diketahui... ingatkanlah dia. Orang yang tahu dia tidak tahu dan tidak ada keinginan pula untuk tahu daripada orang yang tahu... hindarilah dia."
(Bersambung Minggu Hadapan)

Sunday, December 23, 2007

Melodi Duka Bermain Di Jiwa

Hatiku bersalut dengan kegusaran
Aku tersenyum dalam kepahitan
Ketenangan dan kebahagiaan itu tidak berkekalan
Pasti badai penuh gelombang akan singgah dalam kehidupan
Bukankah inilah yang perlu ditempuhi orang-orang yang mengaku beriman?
Diri kan diuji setelah mengaku beriman
Usah nafikan pengakuan
Usah salahkan kehidupan

Berat mataku memandang, tentu berat lagi bahunya memikul beban
Aku tidak tahu bagaimana untuk aku hulurkan bantuan
Aku sendiri lemah dan tidak berkemampuan
Aku hanya mampu menemani dan memberikan sokongan

Di dalam hati ini
Ada tangisan
Ada kebimbangan
Ada kegusaran
Ada kesedihan
Ya Allah… takdirkanlah yang terbaik
Tidak ada daya untuk menempuhi melainkan dengan bantuanMu
Kuatkanlah hati-hati yang sememangnya lemah
Permudahkanlah Ya Allah..permudahkanlah…

Memahami Erti Sebenar Ibadah

Setiap hari kita melakukan aktiviti yang menjadi rutin harian dengan matlamat tertentu. Kadang-kadang kita lupa di sebalik matlamat ditetapkan, ada sesuatu terlepas daripada pemikiran iaitu kesedaran bahawa segala perbuatan hari ini ditulis sebagai ibadah jika menepati kehendak Allah.


Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata dalam risalahnya mengenai al-'Ubudiyyah:

"Ibadah ialah satu kata nama merangkumi semua yang disukai Allah dan diredhoiNya; sama ada percakapan atau perbuatan, zahir mahupun batin. "Seperti solat, zakat, puasa, haji, berkata benar, manah, berbuat baik kepada orang tua, menghubung silaturahim, menunaikan jani, menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar, berjihad, berbaik dengan jiran, orang miskin dan musafir, membaca Al-Quran, berdoa, berzikir dan lain-lain lagi yang seumpamanya."


Maknanya, ibadah itu merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia. Daripada serendah-rendahnya seperti beradab dalam makan dan minum sehingga sebesar-besar seperti membina negara, mengurus politik pemerintahan, ekonomi, teknologi hingga urusan keselamatan negara. Agama ini bukan milik orang berjubah dan berserban sahaja, bahkan juga milik politikus yang amanah, saintis dan pakar ekonomi pintar, yang boleh di pengabdi Tuhan yang tidak kalah hebatnya. Mungkin ada yang tertanya kenapa Abu Huroiroh - yang banyak meriwayatkan hadith Baginda Rasulullah saw melebihi sahabta terdekat Baginda seperti Abu Bakar dan Umar al-Khattab - tidak diletakkan sebagai sahabat paling utama berbanding kedua-duanya?


Sejarah mencatatkan kedua-dua sahabat utama ini aktif dan sibuk menguruskan hal ehwal umat sehingga tertinggal di belakang Abu Huroiroh dalam periwayatan hadith. Abu Huroiroh sememangnya menjadi orang yang sentiasa berada di sis Nabi saw dan aktif menghafal hadith Baginda. Namun, Baginda saw tetap melatakkan kedua-dua sahabat paling dikasihi itu sebagai orang yang istimewa di hatinya kerana sumbangan dalam pengurusan umat menjadi kelebihan besar dalam penentuan kedudukan keagamaan mereka.


Amat bahaya jika kita beranggapan Islam yang baik itu mesti melepak di masjid sepanjang masa dan meninggalkan urusan mencari nafkah demi membangun umat. Ibadah dalam Islam terlalu luas dan menjadi hak milik semua golongan, tidak kira hamba sahaya atau orang kaya, tuda dan muda. yang lahir di Barat atau Timur, semuanya berhak dinilai disisi Allah swt sebagai ahli iabdah. Kadangkala manusia menilai sesuatu daripada luaran saja, yang bersongkok kononnya lebih alim pada hal yang memakai kot lebih luas pemahaman Islamnya kerana aktif melayari lama web Islam di Internet.


Boleh jadi mereka ini lebih berpandangan terbuka dan mahu berfikir dibandingkan orang yang hanya mengamalkan Islam secara membabi buta dan secara ikut-ikutan tanpa dalil, taklid membabi buta dan secara berbahaya serta mengabaikan usaha pencarian ilmu secara mendalam. Agama ini milik semua, yang berhak menilai siapa yang terbaik ibadahnya hanya Allah swt. Mengapa kita perlu mengingati diri supaya tetap berada dalam zon ibadah kepada Allah? Kerana ramai yang mengasingkan ibadah dalam kehidupan, mereka mengkotak-kotakkan tempat, waktu dan suasana ibadah menurut fahaman liberal mereka.


Mereka yang menganut prinsip ini dengan selambanya boleh meneguk arak malam ini dan bertahlil esok malamnya. Atau, pergi haji 40 hari dan kemudian lupakan Allah sepanjang tahun. Betapa sempitnya ruang pemikiran mereka mengenai agama. Mereka rasa layak dipanggil Muslim hanya dengan cukup melakukan ibadah pada saat besar seperti perayaan yang bersifat formaliti. Maka akhirnya agama itu menjadi barang mainan dan sendaan. Tiada roh syariat mengalir dalam darah daging mereka.


Agama tidak dijadikan penggerak dalam membuat keputusan. Agama cuma diamal jika boleh mendatangkan keuntungan.


(Bersambung Minggu Hadapan)


Re-Type: Suhana Rasid

Sunday, December 16, 2007

Talib Al-Habib : Track Information

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket



Light of the Dawn - This is the only completely original work on the album. It is a song in praise of Allah, wondering at how the body, the mind and the heart can unite in worship and contemplation of Allah. It begins the album in deference to the words of Rasulullah (s), ‘any important matter that does not begin with praise of Allah and blessings upon his Prophet (s) will be devoid of blessedness.’

Rahma – the Hadith of Mercy: (Tirmidhi, Abu Dawud) this beautiful narration commences the ahadith of the album, in keeping with its truly unique quality. For over 1300 years, through unbroken lineal chains, it has been the very first hadith that a master would transmit to seekers of knowledge, and so has become known as al-hadith al-musalsalat bi’l awwaliyya. It emphasises the need for a believer to extend universal compassion in all of his dealings with Allah’s creation.

Tasbih – the Seedlings of Paradise: (Tirmidhi) This glorification of Allah is the gift of the Prophet Ibrahim (as) to the Ummah al-Muhammadiyya on the night of Mi’raj when he met Rasulullah (s) in the seventh heaven. They are the seedlings of Paradise, and many other ahadith mention their great virtue. Each verse of the song succinctly explains one of the components of the dhikr.

Tauhid – the Unity of Allah: (Tirmidhi). This dhikr is beloved to Muslims of the Indo-Pak subcontinent as the 4th of five ‘kalimat’ which make up the first sentences taught to a child by parents or teachers. It is a declaration of Allah’s unity and incomparability. It is also a version of the du’a to be recited upon entering into a market-place, in order to preserve the heart from heedlessness.

Knowledge is Light – This short track comprises the text, translation and context of a famous poem written by Imam Shafi’i on the reality of sacred knowledge and the manner of acquiring it. Complaining to his teacher Waki` about his difficulty memorising, the young Imam was told that, as Rasulullah (S) had explained, ‘knowledge is light,’ and one truly acquires it through righteousness and ‘abandoning rebellion.’

Iman – the Articles of Faith:(Muslim) – This nasheed is based on Rasulullah’s (s) definition of belief (iman) in the famous Hadith of Gibril. It lists the six articles that he (s) described, with the addition of ‘resurrection after death,’ as mentioned by most of the scholars. Each of the six are then briefly explained in the verses, to the refrain of, ‘there is no god but Allah.’ It will serve to introduce children to the basics of classical doctrine (aqida) in an engaging manner, insha-allah.

Hilya – the Description of Rasulullah (s): (various). This nasheed was composed to honour the Beloved Prophet (s) and also to introduce children to one of the most beautiful aspects of hadith studies – the Shama’il (descriptive) literature. Just as the sahaba preserved the guidance of Rasulullah (s), they also lovingly preserved his (s) blessed physical description. As his (s) Sunna brings guidance, so his (s) Shama’il awakens love for Rasulullah (s). Each verse is directly based on a hadith describing his physical attributes, names or character; and the refrain ‘Balagha al-Ula’ is the famous poem of Shaykh Sa’di. This nasheed is part of a much longer work that will eventually, insha-allah, become the first complete description of Rasulullah (s) in English verse.

Kalimatan– the Seal of al-Bukhari: (Bukhari). The album ends with the short but powerful hadith that Imam al-Bukhari chose to end his great work Sahih al-Bukhari. It is narrated here in full, and the translation is as follows: ‘There are two phrases which are beloved of the Most Merciful, light on the tongue, yet heavy on the scales (of reward): glory be to Allah and all praise to Him, glory be to Allah, the Mighty.’

Talib Al-Habib : Kalimatan

Abu Hurairah reported that the Prophet, peace be upon him, said, "There are two phrases that are light on the tongue but heavy on the scale of rewards and are dear to (Allah) the Gracious One. These are, subhanallah wa bi-hamdihi (All Glory is to Allah and all Praise to Him), and subhanallah al-azim (Glorified is Allah, the Great).'' (Muslim, Bukhari, and Tirmizhi)


Kalimatan habibatan ila ar-Rahman
Khafifatan `ala al-lisan, thaqilatan fi al-mizan
Subhanallahi wa bi hamdih, subhanallahi al-azim

Saturday, December 08, 2007

Mencari Huraian bagi Isu Nuklear Iran

Tampaknya laporan Taksiran Risikan Nasional (NIE) Amerika Syarikat telah mendapat pelbagai reaksi antarabangsa. Ia mendedahkan bahawa Iran sudah menghentikan rancangan senjata nuklearnya pada 2003. Jelaslah pengakuan Iran bahawa rancangan nuklear bertujuan menjana tenaga eletrik adalah munasabah. Namun, Presiden George W. Bush dan pihak-pihak di Israel masih terus menyangsikannya.

Jika Pentadbiran Rumah Putih menyangsikan laporan NIE, tentu ada yang tidak kena dengan jaringan para perisiknya yang melingkari seluruh dunia, terutama Timur Tengah, Mungkin dapat dihujahkan bahawa ini akibat kesan laporan risikan yang palsu - mendakwa Iraq mempunyai senjata pemusnah besar-besaran - yang menjadi fobia di Amerika. Laporan palsu itu telah mendorong Amerika yang dibantu Britain menggulingkan rejim Saddam. Sehingga kini Iraq masih berdarah dan senjata pemusnah tidak ditemui.

Siasatan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) belum dapat menemukan sebarang bukti Iran mempunyai senjata nuklear. Namun Amerika dan sekutunya tampak tidak mempercayai IAEA dan kini laporan NIE sendiri. Namun, Iran dikenakan sekatan ekonomi. Bahkan tindakan antarabangsa ke atasnya bakal bertambah. Itulah sebabnya China wajar menimbulkan laporan NIE agar masyarakat dunia lebih prihatin mengenai niat sebenar Iran. Walau Amerika adalah adikuasa, tidak wajar dunia terus menerima desakan Pentadbiran Bush.

Kini Iran mempunyai sebab lebih ampuh untuk menuntut layanan adil lagi saksama daripada Majilis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Dakwaan Amerika bahawa Iran dikuasai para mullah tegar dan enggan berdialog perlu diubah. Iran masih boleh diajak meja rundingan. Bahkan Amerika wajar membina semula hubungan diplomatik dengan Iran. Cara ini dapat meminggirkan mana-mana pihak yang memusuhi Amerika di Iran. Bahkan dialog antara peradaban merupakan huraian praktikal dalam mengatasi ketegangan di Timur Tengah.

Tiada negara dapat hidup terasing. Korea Utara akhirnya sanggup melucutkan kelengkapan senjata nuklearnya dalam rangka membangun ekonominya dengan bantuan masyarakat antarabangsa. Iran juga seharusnya begitu. Amerika perlu rendah hati dan menerima hakikat bahawa musuh boleh menjadi sahabat selagi ada tekad politik. Perseteruan Iran-Amerika sejak kejatuhan Shah Iran pada 1979 perlu ditamatkan.

Dunia dan manusia

Assalamualaikum wrth,

Alhamdulillah, akhirnya peperiksaan akhir tahun aku sudah pun tamat. Dan 16 Dec, aku akan ambil report book. Aku hrp, keputusannyer tetap sama, lulus dgn cemerlang dan dpt menahan tmpt no 1 di dlm kls. Slps tamat menengah 4, boleh ambil DPI di Andalus ttpi, pelajarannya kurang memuaskan bagiku. Jauh berbeza pelajarannyer dari Pergas, Al-Zuhri dan Perdaus. Dan tidak begitu terkenal juga.

Apa pun aku rencanakan slps ini, tiada gunanya. Aku cemburu dgn Aisyah dan Daya. Mereka dpt lanjutkan pelajaran mereka. Tidak salah cemburu dlm Ilmu. Kerana cemburu boleh dlm 2 hal, iaitu Ilmu dan Harta dimanfaatkan ke jln Allah. Apa yg aku impikan sejak 5 tahun lalu, nampak pudar rasanya. Ingin aku mendalami Ilmu Islam. Ingin ku menjadi pengajar Islam yg baik dan berilmu. I miss my days where i could just read anything abt Islam and I also miss designing my blogs, friendster, imeem, I miss creating Islamic cards at webs. I love to carve out my creativity. Since i stop designing, looks like my sense of creativty has lost touch in me. Skrg dah terperangkap di tmpt kerja aku, nk bukak buku atau di internet pun tidak ada masa. Pikiran sering ditakuti dan bimbang ttg apa akan terjadi esok hari di tmpt kerja. Sejak aku dikenalkan dunia kerja, pelbagai watak manusia aku jumpa. Ada yg susah, jujur, ada yg juga seorang MUNAFIK dan FASIK iaitu manusia bermuka dua. Ada yg pentingkan hidup di dunia. Dan aku lihat saudara sesama Islam jadi permusuhan.

Ya Allah, jgnlah aku dikhayalkan dgn penipuan dunia dan manusia.
Ya Allah, kabulkan niatku utk terus menghayati Ilmu Islam.