Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus
Rata-rata umat Islam di Malaysia berpendapat bahawa menyentuh wanita
yang bukan muhrim itu membatalkan wuduk walau dalam apa keadaan
sekalipun sama ada dengan syahwat mahupun tidak. Pendapat ini juga
merupakan pendapat yang dipegang oleh Imam Muhammad bin Idris al-
Syafi'i rahimahullah dan beliau berkata:
Apabila seseorang seseorang lelaki menyentuhkan tangan isterinya,
atau bersentuhan sebahagian tubuhnya kepada sebahagian tubuh
isterinya di mana tidak ada pembatas antara dia dan isterinya, baik
dengan nafsu berahi atau tidak, maka wajib atas keduanya berwuduk.
Imam al-Syafi'i, Ringkasan kitab al-Umm, (edisi terjemahan oleh
Mohammad Yassir Abd Mutholib, Pustaka Azzam, Jakarta, 2005) jilid 1,
ms. 25.
Dalil yang telah dipergunakan oleh Imam al-Syafi' rahimahullah
adalah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan
solat (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu
basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan
sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki
kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka
bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena
air), atau dalam perjalanan, atau salah seorang daripada kamu datang
dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak
mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu
bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu
dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak
mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan),
tetapi Dia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak
menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur." Al-
Maaidah (5) : 6
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri solat
(mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar
dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula
(hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) -
kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. Dan
jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di
antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan
perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau
berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang
suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. al-Nisaa' (4) :
43
Bagi Imam al-Syafi'i rahimahullah ayat "atau kamu sentuh wanita"
menjadi bukti bahawa tersentuh kulit di antara lelaki dan wanita itu
membatalkan wuduk. Sebelum kita meneruskan perbincangan ini ada
baiknya sekiranya kita memahami bagaimanakah manhaj atau pegangan
Imam al-Syafi'i yang juga di kenali dengan gelaran al-Nashir al-
Sunnah (Seorang Pembela Sunnah) dan hal-hal yang bersangkutan
ibadah. Imam al-Syafi'i berkata:
"Bila suatu masalah ada hadisnya yang sah daripada Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menurut kalangan ahlul Hadis, tetapi
pendapatku menyalahinya, pasti aku akan mencabutnya, baik selama aku
hidup mahupun setelah aku mati." Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di
dalam al-Hilyah, al-Harawi, Ibnul Qayyim di dalam al-I'lam dan al-
Fullani. Penulis nukil daripada buku Sifat Shalat Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam oleh Syaikh Muhammad Nashiruddin al-
Albani (edisi terjemahan oleh Muhammad Thalib, Media Hidayah,
Yogyakarata, 2000), ms. 59. Di mukasurat yang seterusnya buku ini
hanya akan disebut sebagai Sifat Shalat Nabi.
Selanjutnya Imam al-Syafi'i rahimahullah juga berkata:
"Setiap hadis yang datang daripada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
bererti itulah pendapatku, sekalipun kalian tidak mendengarnya
sendiri daripada aku." Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim di dalam
Adabu Asy-Syafi'i, ms. 93-94. Penulis nukil daripada buku Sifat
Shalat Nabi, ms. 58
Masih terdapat banyak lagi kata-kata Imam al-Syafi'i rahimahullah
yang senada dengan apa yang telah penulis turunkan di atas. Oleh itu
melalui risalah ringkas ini penulis akan sedaya upaya mengupas isu
ini dengan merujuk kepada dalil-dalil yang sabit daripada Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam.
TAKRIFAN SEBENAR BERSENTUH DENGAN PEREMPUAN.
Bersentuh di dalam kedua ayat al-Qur'an di atas sebenarnya bukan
merujuk kepada bersentuh antara kulit tetapi ianya sebenarnya
merujuk kepada jimak (persetubuhan). Terdapat beberapa ayat di dalam
al-Qur'an yang juga menggunakan istilah bersentuh tetapi ianya hanya
menyatakan kepada makna jimak.
"Dan jika kamu ceraikan mereka sebelum kamu sentuh (jimak) dengan
mereka, padahal kamu sudah menetapkan kadar maskahwin untuk mereka,
maka mereka berhak mendapat separuh dari maskahwin yang telah kamu
tetapkan itu, kecuali jika mereka memaafkannya tidak menuntutnya);
atau (pihak) yang memegang ikatan nikah itu memaafkannya (memberikan
maskahwin itu dengan sepenuhnya). Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan
(halal menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa. Dan janganlah
pula kamu lupa berbuat baik dan berbudi sesama sendiri. Sesungguhnya
Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu kerjakan." Al-Baqarah
(2) : 237
Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh
seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh (dijimak)
oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat?" Maryam
(19) : 20
Jelas kedua-dua ayat di atas merujuk bersentuh sebagai berjimak.
Ibnu `Abbas radhiallahu 'anh yang merupakan pakar tafsir al-Qur'an
dikalangan para sahabat juga mentafsirkan bersentuh di dalam surah
al-Nisaa' dan al-Maaidah yang telah dipergunakan oleh Imam al-
Syafi'i rahimahullah sebagai dalil untuk menguatkan hujahnya sebagai
jimak. Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata berkata:
Sedangkan makna menyentuh yang kemudian dijadikan dalil bahawa itu
adalah hubungan badan (jimak) di dalam ayat dia atas (iaitu di dalam
surah al-Nisaa' dan al-Maaidah), adalah seperti yang ditafsirkan
oleh Ibnu `Abbas (radhiallahu 'anh). Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Fikih
Thaharah, (edisi terjemahan oleh Samson Rahman, Pustaka al-Kautsar,
Jakarta 2004) ms. 239.
Syaikh al-`Utsaimin rahimahullah memiliki penjelasan yang begitu
baik tentang surah al-Maaidah ayat ke 6 dan beliau telah membuktikan
bahawa firman-Nya "kamu sentuh perempuan" itu bermaksud jimak. Ayat
tersebut dimulakan dengan pembahagian thaharah asli kepada dua iaitu
berwuduk untuk hadas kecil dan mandi wajib untuk hadas besar.
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: "…apabila kamu hendak mengerjakan
solat (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu
basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan
sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki
kamu meliputi buku lali…" menetapkan tentang diwajibkan berwuduk
apabila berhadas kecil untuk bersolat.
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: "…dan jika kamu junub (berhadas
besar) maka bersucilah dengan mandi wajib…" menerangkan bahawa
apabila kita berhadas besar diwajibkan mandi wajib.
Selanjutnya ayat tersebut menceritakan tentang thaharah pengganti
apabila tidak ada air yakni dengan bertayamum. Jika di awal ayat
tersebut Allah Subhanahu wa Ta'ala telah membahagi thaharah asli
untuk hadas besar dan hadas kecil, tentu sekali thaharah pengganti
yakni tayamum juga akan meliputi perbahasan untuk hadas besar dan
hadas kecil agar ianya sesuai dengan balaghah (sastera bahasa) al-
Qur'an. Antara contoh-contoh yang Allah 'Azza wa Jalla pamerkan
untuk thaharah pengganti adalah:
1) dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air),
2) atau dalam perjalanan,
3) atau salah seorang daripada kamu datang dari tempat buang
air,
4) atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air
(untuk berwuduk dan mandi),
Perkara (1), (2) dan (3) adalah hadas kecil manakala perkara (4)
sebenarnya merujuk kepada perbuatan yang melibatkan terjadinya hadas
besar yakni berjimak.
Oleh itu Syaikh al-`Utsaimin rahimahullah membuat kesimpulan:
Yang tepat bahawa ayat ini (al-Maaidah (5) : 6) menunjukkan bahawa
firman-Nya: atau kamu sentuh perempuan maksudnya jika kamu
menyetubuhi (berjimak) wanita agar ayat ini meliputi dua sebab yang
mengharuskan bersuci (thaharah) iaitu hadas besar dan hadas kecil.
Dan berwuduk meliputi empat anggota badan, sedangkan mandi (wajib)
meliputi seluruh badan. Sedangkan thaharah pengganti iaitu tayamum
meliputi dua anggota tubuh sahaja baik tayamum untuk hadas kecil
mahupun besar. Syaikh Muhammad bin Shalih al-`Utsaimin, Majmu'
Fatawa Solusi Problematika Umat Islam Seputar Aqidah dan Ibadah :
Bab Ibadah, (edisi terjemahan oleh Furqan Syuhada, Qosdi Ridwanullah
dan Irwan Raihan, Pustaka Arafah, Solo, 2002) ms. 291.
Oleh itu ayat-ayat tersebut sebenarnya hanya menjelaskan bahawa
sekiranya terjadi jimak atau persetubuhan di antara lelaki dan
wanita maka hal tersebut membatalkan wuduk.
PETUNJUK DARI SUNNAH NABI SHALLALLAHU 'ALAIHI WASALLAM
Terdapat beberapa hadis Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang
menunjukkan sekadar bersentuhan kulit antara lelaki dan wanita ianya
tidak membatalkan wuduk.
Daripada `Aishah radhiallahu 'anha isteri Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam dia berkata:
Aku tidur dihadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, sedang kakiku
di arah kiblatnya. Maka apabila baginda hendak bersujud, baginda
mencolekku, maka aku lantas melipat kakiku. Hadis riwayat Imam
Bukhari di dalam Shahih al-Bukhari, kitab al-Shalah, hadis no: 382
Daripada `Aishah radhiallahu 'anha dia berkata:
Pada suatu malam aku kehilangan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam,
maka aku mencarinya dengan tanganku, kemudian tanganku mengenai
telapak kaki baginda yang sedang tertegak dalam keadaan bersujud.
Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Shahih Muslim, kitab al-Shalah,
hadis no: 486
Maka dari kedua hadis di atas jelaslah bahawa sekadar bersentuhan
kulit sahaja tidaklah membatalkan wuduk. Ada sesetengah pihak
beranggapan bahawa di dalam kedua-dua peristiwa di atas persentuhan
tersebut sebenarnya berlaku di dalam keadaan berlapik namun ini di
sanggah oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Menurut beliau:
Penafsiran bahawa memegangnya dengan menggunakan pembatas (berlapik)
adalah sebuah penafsiran yang jauh terpesong dari zahir hadis. Dr.
Yusuf al-Qaradhawi, Fikih Thaharah, ms 236
Hal ini akan menjadi semakin jelas apabila kita meneliti hadis
seterusnya. Daripada `Aishah radhiallahu 'anha, dia berkata:
Bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mencium sebahagian isteri-
isterinya lalu pergi solat tanpa berwuduk lagi. Hadis riwayat Imam
al-Tirmidzi di dalam Sunan Tirmidzi, kitab al-Thahaarah, hadis no:
79, Imam Ibnu Majah di dalam Sunan Ibnu Majah, kitab al-Thahaarah,
hadis no: 495 dan Imam Ahmad di dalam Musnad Ahmad, hadis no: 24584.
Daripada `Aishah radhiallahu 'anha, dia berkata: "Bahawa Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menciumnya sedang baginda berpuasa."
Kemudian Nabi bersabda:
Ciuman ini tidaklah merusakkan (membatalkan) wuduk dan tidak pula
membatalkan puasa. Menurut Syaikh Sayyid Sabiq hadis ini dikeluarkan
oleh Ishak bin Rahawaih dan al-Bazzar dengan sanad yang cukup baik.
Menurut Abdul Hak, tidak ada cacat untuk tidak mengamalkannya.
Penulis nukil dari kitab Fikih Sunnah, (edisi terjemahan oleh
Mahyuddin Syaf, Victory Agencie, Kuala Lumpur, 1990) jilid 1, ms.
113.
Menerusi hadis-hadis di atas maka para ulamak menguatkan hujah
mereka bahawa menyentuh perempuan sama ada disertai dengan syahwat
mahupun tidak, ianya tidak membatalkan wuduk. Ini adalah kerana
kebiasaanya bercium itu disertai dengan syahwat. Sekiranya
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ingin membezakan bahawa
ciuman yang bersyahwat itu membatalkan wuduk sementara ciuman yang
biasa tidak membatalkan wuduk pasti ada riwayat darinya yang
menggambarkan tentang perbezaan tersebut. Namun hadis di atas
dibiarkan di dalam bentuk yang umum. Menurut Syaikh Sa'id al-Qahtani:
Menyentuh perempuan berdasarkan pendapat yang kuat tidak membatalkan
wuduk, baik disertai syahwat mahupun tidak, selama tidak disertai
keluarnya mani atau madzi kerana Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
pernah suatu ketika mencium sebahagian isterinya, lalu solat tanpa
memperbaharui wuduknya. Sa'id bin `Ali bin Wahf al-Qahtani, Thaharah
Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam: Tuntunan Bersuci Lengkap, (Edisi
terjemahan oleh Abu Shafiya, Media Hidayah, Jogjakarta, 2004) ms. 86.
Menurut Fahd al-Syuwayyib, penulis kitab al-Ta'lieqaat al-
Salafiyah' ala Sunan al-Nasa'i berkata:
Perkataan ghomazani (mencolek) atau seperti di dalam hadis al-Nasai
massani bi rijilih (menyentuhku dengan kakinya), adalah maklum
bahawa hal itu berarti menyentuh tanpa syahwat. Maka pengarang
menjadikannya sebagai dalil bahawa menyentuh tanpa syahwat itu tidak
membatalkan wuduk. Adapun jika menyentuh dengan syahwat, maka alasan
bahawa tidak batal kerananya ialah kembali kepada asal, iaitu tidak
ada dalil yang menunjukkan tentang ianya membatalkan, sehinggalah
orang yang berpendapat hal itu membatalkan dapat menunjukkan
dalilnya. Dan ini cukup menjadi alasan hal itu tidak membatalkan.
Bahkan akan nampak dalil yang mengindikasikan tidak membatal wuduk,
iaitu hadis mengenai qublah (mencium), yang menurut kebiasaan bahawa
mencium itu tidak terbebaskan dari adanya syahwat. Syaikh Muhammad
bin Shallih al-`Utsaimin dan Fahd bin Abdur Rahman al-Syuwayyib,
Beginilah Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam Berwudhu', (edisi
terjemahan oleh Azhar Khalid Seff, Darus Sunnah, Jakarta, 2005), ms.
95-96
Selanjutnya Fahd al-Syuwayyib berkata:
Apabila suami dan isteri merasa aman dari keluarnya suatu cairan,
maka menyentuh itu tidak membatalkan wuduknya tetapi yang lebih
utama adalah mengambil sikap berhati-hati kerana ada kalanya dia
tidak dapat menjamin tidak keluarnya sesuatu cairan di dalam keadaan
ini (adanya syahwat). Wallahu'alam. Syaikh Muhammad bin Shallih al-
`Utsaimin dan Fahd bin Abdur Rahman al-Syuwayyib, Beginilah Nabi
Shallallahu 'alaihi wasallam Berwudhu', ms. 97.
Inilah beberapa petunjuk yang dapat kita ambil dari hadis-hadis Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam berkaitan dengan perbahasan sama ada
menyentuh wanita itu membatalkan wuduk ataupun tidak. Hadis-hadis
tersebut jelas menunjukkan ianya tidak membatalkan wuduk malah
sebenarnya tidak wujud satu petunjuk pun daripada baginda bahawa hal
tersebut boleh membatalkan wuduk. Menurut Syaikh al-Islam Ibnu
Taymiyyah rahimahullah di dalam Majmu' al-Fatawa, jilid 21, ms. 235-
236:
Adapun wajib wuduk nyata kerana menyentuh wanita dengan tanpa
syahwat maka yang demikian adalah pendapat yang paling lemah.
Pendapat ini tidak dikenal daripada salah seorang sahabat manapun.
Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi bahawa dia memerintahkan
kaum muslim untuk berwuduk kerana disebabkan hal tersebut. Padahal
in adalah masalah yang sering terjadi yang hampir-hampir kaum muslim
tidak dapat menghindarkan diri darinya. Sebab seorang lelaki selalu
mengambil sesuatu dari isterinya dan mengambilnya dengan tangannya.
Dan yang serupa itu yang terjadi kepada kebanyakkan manusia. Maka
andaikata wuduk diwajibkan disebabkan kerana itu (iaitu bersentuhan
lelaki dan wanita - pen) pastilah Rasulullah memerintahkan sekali
ataupun dua kali dan akan tersebar luas di tengah para sahabat.
Andaikata Rasulullah melakukan itu maka pasti akan ada hadis yang
ditulis mengenai hal ini walaupun hadis ahad. Maka ketika tidak ada
satu hadispun yang memerintahkan masalah ini dari salah seorang dari
kaum muslimin –padahal ini sering kali terjadi- boleh kita fahami
bahawa hal itu tidak wajib. Dinukil daripada kitab Fikih Thaharah
karya Dr Yusuf al-Qaradhawi, ms. 239
KESIMPULAN
Setelah membentang serta membahasakan semua pandangan yang
ada di dalam mazhab-mazhab fikah berkaitan isu sama ada menyentuh
wanita membatalkan wuduk ataupun tidak, Dr Yusuf al-Qaradhawi
membuat kesimpulan seperti berikut (Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Fikih
Thaharah, ms. 240):
Kami menyatakan bahawa pendapat yang paling kuat dalam masalah ini
adalah tidak batalnya wuduk secara mutlak. Sebab yang menjadi
sandaran orang-orang mengkritik pandangan ini adalah ayat yang mulia
ini. (Iaitu surah al-Nisaa' ayat ke 43 dan Surah al-Maaidah ayat ke
6). Padahal tidak ada dilalah (indikasi) yang menunjukkan hal itu
(yakni menyentuh wanita membatalkan wuduk – pen) di dalam ayat
tersebut. Pandangan ini sama dengan apa yang dikatakan oleh
Ibnu `Abbas (radhiallahu 'anh), Sang Tarjuman al-Qur'an (pakar
tafsir al-Qur'an) dan orang yang Rasulullah doakan semoga Allah
mengajarkan takwil (tafsiran). Pandangan ini sangat sesuai dengan
penutup ayat ini:
Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan
(kepayahan), tetapi Dia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu
dan hendak menyempurnakan nikmat-Nya kepada kamu, supaya kamu
bersyukur. Al-Maaidah (5) : 6
Syaikh Shalih Fauzan pula berkata:
Akan tetapi pendapat yang kuat adalah tidak membatalkan (wuduk
apabila menyentuh wanita) secara mutlak, kecuali bila keluar sesuatu
cairan dari orang yang menyentuh dan disentuh, seperti madzi dan
sebagainya. Di dalam keadaan seperti ini, wuduk orang yang
bersangkutan batal disebabkan sesuatu yang keluar darinya dan bukan
kerana memegang. Syaikh Shalilh bin Fazan bin `Abdullah al-Fauzan,
Fatwa-Fatwa Syaikh al-Fauzan, (edisi terjemahan oleh Ali Murtadho
Syahudi, Jakarta, 2004) ms.153
Penulis melihat sewajarnya kita melihat isu ini dengan minda yang
bersih dari sifat fanatik mazhab. Apatah lagi Imam al-Syafi'i
rahimahullah sendiri menganjurkan kita untuk lebih mengutamakan
sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari pendapat beliau
sendiri dan sekiranya terdapat sunnah Nabi yang bertentangan dengan
pandangan beliau maka tolaklah pendapat beliau. Firman Allah 'Azza
wa Jalla:
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan
taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang
yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-
bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu
mengembalikannya kepada (kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-
Nya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Yang
demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula
kesudahannya. al-Nisaa' (4): 59
Melalui ayat di atas Allah Subhanahu wa Ta'ala mewajibkan bagi kita
sekiranya terjadi sesuatu perselisihan pendapat samada dalam perkara
yang pokok atau cabang dalam agama, hendaklah dirujuk semula kepada
al-Qur'an dan al-Sunnah untuk mendapatkan kepastian tentang
pandangan mana yang lebih benar dan tepat. Keengganan mencerminkan
sikap seseorang yang tidak beriman sepenuhnya kepada Allah Subhanahu
wa Ta'ala dan hari akhirat.
Tambahan pula antara manhaj Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
dalam membuat pilihan ketika memberi pandangan adalah sebagaimana
yang dikhabarkan oleh Umm al-Mukminun `Aishah radhiallahu 'anha:
Tidaklah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam jika diberi dua
pilihan kecuali baginda memilih yang paling mudah diantaranya selagi
tidak mengandungi dosa. Hadis Riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahih
al-Bukhari, kitab al-Hudud, hadis no. 6786
Penulis melihat hukum batalnya wuduk apabila bersentuhan di antara
lelaki dan wanita agak memberatkan serta menyukarkan umat Islam
terutamanya bagi pasangan suami isteri. Kesukaran ini akan kelihatan
lebih jelas lagi apabila kita terpaksa berasak-asak di dalam keadaan
jumlah orang yang begitu ramai seperti ketika melaksanakan ibadah
haji atau umrah. Untuk meringankan kesukaran ini maka ada pihak yang
mengambil pendirian untuk bertaklid kepada mazhab Imam Ahmad hanya
ketika melaksanakan ibadah haji dan umrah. Saranan penulis kenapa
tidak kembali sahaja kepada sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
yang sememanganya memudahkan umatnya. Sabda baginda
shallallahu 'alaihi wasallam:
Sesungguhnya kalian diutus untuk memberikan kemudahan dan tidak
diutus untuk menyulitkan. Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam
Shahih al-Bukhari, kitab al-Wudhu', Hadis no: 220
Baginda juga telah memerintahkan kita untuk mempermudahkan segala
urusan sebagaimana sabdanya:
Permudahkanlah dan jangan kamu persulitkan. Hadis riwayat Imam al-
Bukhari di dalam Shahih al-Bukhari, kitab al-'Ilm, Hadis no: 69
Semoga kemudahan yang Allah Subhanahu wa Ta'ala anugerahkan kepada
kita semua akan menjadi pilihan kita kerana mustahil apa yang
datangnya daripada Allah dan Rasul-Nya serta menjadi amalan para
sahabat Nabi radhiallahu 'anhum akan mengandungi unsur-unsur dosa.
Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala hanya menginginkan kemudahan
kepada hamba-hamba-Nya dan tidak mahu memberati kita semua. Ini
sebagaimana Firman-Nya:
…(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh
kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran… al-
Baqarah (2) : 185
No comments:
Post a Comment