Thursday, September 13, 2007

Suasana yg Berbeza, Jiwa yg Berbeza

Askum wrth...
Sudah mula lah 1 romadhon 1428H. Dan aku berada di ofis, menunggu persentationnyer habis.... Dan beberapa minit lps maghrib, berlakunya gempar bumi di jakarta sehingga aku merasa gegaran bangunan di ofis aku. Adakah ini salah satunya petanda hari penghabisan? Aku trigtkan kata2 ustazah aku bhw mungkin tahun dpn berlakunya gerhana matahari pd bulan romadhon, krn tahun ni sudah pun berlaku gerhana matahari pd bulan August tahun ini. Jika berlaku, maka itulah salah satu petanda hari penghabis.
Tahun ini, aku dpt rasa aku tidak dpt menikmati ibadah2 puasa seperti tahun lps. Rase jiwa aku begitu lain. Maklumlah, inilah pertama kali aku bertugas di bulan Romadhon. Tahun lps, aku mengejar2 utk khatamkan quran, cuba membaca maknanya, cuba pergi solat terawih di mejed, cuba terawih di rumah. Tapi tahun ini, aku rasa kurang yakin aku mndpt melakukannya.

Tuhan
Engkau ketemukan aku dengan Ramadhan
sekali lagi

Dan
Di Ramadhan kali ini
dapatkah aku perbaiki kelemahan diri

Mendidik jiwa rasa hamba diri
sujud tafakurku tersurat harapan
untuk sekali lagi

Terima kasih Ilahi
atas anugerah Ramadhan
buat sekali lagi

: Suhana Mutmainnah :
1 Romadhan 1428, 130907 @ 2426

No comments: