Saturday, January 19, 2008

Rimas....tapi Ketenangan hampir tiba =)

Assalamualaikum wrth,
Alhamdulillah....Syukrilillah..... Akhirnya! Aku diterima masuki DPI! Gembiranya hatiku ini... Sudah lama ku menunggu saat2 ini utk tiba. Tak sabar utk mendalami ilmu Islam. 4 Feb kelasnya akan mula. =) Aku ditemu duga oleh 2 Ustd yg berkaliber. Ustd yg berjanggut itu peramah orangnya. Dia bertny,"Awk dr skolah sekular. Siapa yg pilihkan utk awk memasuki sekolah ini?"

Aku menjawab,"Sy sendiri. Sekolah Andalus pun sy yg pilih sendiri. Sy terus masuk menengah 2. Dan tahun lps sy tamatkan menengah 4 dan masuki sekolah ini."

Ustd bertny lagi, "Apa yg mendorong awk utk memilih mempelajari bidang ini? Adakah ibu bapa yg suruh awk ke.....?"

Aku membalasnya, "Takde org yg mendorong sy utk pilih bidang ini, hny sebabkan latar blkg keluarga sy yg membuat sy memilih bidang ini."

Ustd tny, "Maksud awk?"

"Dlm keluarga sy semua pilih poly atau ite. Jadi, sy pilih bidang ini."
Tetapi selain drpd itu, aku ingin mendidik keluargaku dan keluarga yg akan dtg, bersama Abgku. Aku tidak mahu belajar mencetak ilmu shj.

Bila dia tahu sy akan berhenti kerja bln ini, dia berkata, "Yuran sekolah awk yg byr?"

"Tak, tapi ada org yg sponsorkan." =)

Wajah Ustd seperti terkejut sedikit. Dia seperti ingin tahu siapa dia. "Ooo..Alhamdulillah..Smg Allah mempermudahkan awk untuk mempeljari ilmu ini. Smg menjadi manfaat pada masyarakat."

"InsyaAllah", jawab aku.

Dan aku harus berterima kasih dan menghargai kepada Abg ku Sayang, kerana tanpanya aku tidak dpt mengejar impianku. Dialah yg membantu segalanya supaya aku dpt bljr secepat mungkin. =) Jazakallahu Khoir!

Lagi 12 hari....12 hari pdku seperti 12 bulan! Setiap hari aku tk mahu gi kerja. Siapa yg suka? Sudah lama aku menahan di sana. Dengan kerja sistem tk teratur, pelanggan yg cerewet, tambah lagi dengan kerenah mereka. Pada 3 staff yg terbaru, sy harap anda semua bersabar di sana, mungkin pada mulanya ok. Lama kelamaan anda semua akan mengalami masalah ini. Apa pun hadapilah dengan kebijaksanaan anda semua. =) Inilah asam garam pekerjaan. Dan pada aku, hujung bulan Jan, tamatlah pengalaman aku di sana nanti. Enough is Enough!

Semenjak beberapa hari ini aku rasa rimas dgn kerja tambah lagi dgn kelakuan Abg ku terhadap staff yg lain. Pada nya bukan satu masalah. Bukan satu kesalahan. Tapi sebagai wanita, aku rasa ianya satu kesalahan. Aku masih igt lagi ketika di chat dia berkata,

"Abg dh mula kenal & jatuh hati pd seorg insan bernama suhana rasid. Jadi abg rasa tk selesa bergurau senda dgn wanita lain walaupun dianggap kwn aje pasal abg nk setia hny pd Ana! Klau Abg bergurau senda dengan meka, rasa mcm tk setia pd ana."

That's very touching. Tapi semenjak beberapa hari ini, kata2nya seperti manis di bibir sahaja. Adakah dari hatinya? Bagaimana aku harus layan dia sebaik mungkin sedgkan dia bergurau senda dgn org lain? Di depan mataku sendiri! Dia seperti lebih gembira dgn mereka drpd aku. Kerana aku marah dia dan dia marah aku. Terus dia ada mood bergurau dgn mereka. Seperti ingin mencari kebahagiaan di tmpt lain. Aku seperti spare part dia...sbb aku belum confirm menjadi teman hidup dia. Dan mengapa staff mereka tny soalan dia tk marah malahan boleh bergurau lagi dan aku tny soalan, dia sprt marah aku. Selalunya, yg kena marah adalah aku. Train the trainer belum habis, aku kene marah, tak buat letter of guarantee, aku kene marah lagi dan mcm2 lagi. Bagaimana aku tidak stress. Semuanya ingin secepat mungkin. Dan bukan aku tidak mahu mengajar mereka, tapi lihatlah sendiri, kerjanya tidak teratur. Tapi aku ajar mereka yg mereka dpt handle.

Aku sgt2 cemburu. Hingga termimpi, yg aku menangis di depannya, jatuh ke lutut tapi dia dan staff lain tetap berkata mereka yg betul. Dan hari ini aku termimpi lagi ttg dia. Dia cuba memujuk ku. Sakit pandangan mataku melihat mereka bersenda gurau. Rimas....Aku rimas...

Mengapa.....Aku yang terluka...
Aku yang merana....
Aku yang menahan sisa baki cinta ini
Engkau yang meminta...
Aku yang sengsara...
Rimas,rimas..aku rimas

Keluhan hatiku tak siapa yang tahu
Ku simpan semua sebak di dada
Biar ku yang terluka
Pernahkah kau mengerti caraku memujukmu
Pernahkah kau hargai caraku mencintaimu

Lafaskan kata dari bibir
Adakahnya dari hati
Mungkin kau tak fahami maksudnya
yang tersembunyi
Titisan air mata dari pipi ke bumi
Pernahkah kau peduli betapa sedih diriku ini

No comments: