Sunday, December 30, 2007

Bahaya laksana ibadah tanpa fahami akidah sohih - Bhgian Akhir

Mereka memakai pakaian mengikut aturan Islam ketika majilis akad nikah di masjid kerana begitulah pakaian untuk ke masjid sedangkan di luar sana bebas lepas semahunya. Mereka mengenal Al-Quran ketika ada saudara mara yang meninggal dunia saja sedangkan Al-Quran diturunkan sebagai perintah dan arahan untuk orang yang hidup, bukan untuk sesudah mati dan tiada taklif. Mereka bersedekah sebagai alat mengumpulkan sokongan dan pujian sedangkan sedekah adalah bukti benarnya iman kepada Allah, bukannya harapan pujian manusia sementara. Pelbagai lagi perbuatan seumpamanya yang amat berbahaya kepada imej dan pengamalan sejati Islam. Akibat sikap berbahaya ini, agama bagi mereka bagaikan mayat yang dihiasi dengan cantik-cantik perhiasan, namun tetap ia tiada serinya. Tiada roh ISlam yang mengalir dalam tubuhnya. Apakah Islam wajah Islam sebegini yang mahu digayakan umat hari ini? Jika sedemikian, sudah pasti rahmat Allah akan menjauh daripada mereka.

Fenomena sempitnya ibadah dalam pemikiran umat adalah disebabkan faktor yang mendasar yang tidak digarap dengan sempurna. Iaitu asas akidah sudah dilangkau bahkan dibuang ke tepi semata-mata mahu menanamkan ibadah yang kering semata-mata dalam kehidupan. Sungguh bahaya jika melaksanakan ibadah tanpa memahami akidah yang sohih. Persoalan mengapa kita mesti beribadah, tidak terjawab, kerana aspek keimanan kepada Allah dan Rasul juga masih terlalu susah dicerna oleh pemkiran umat yang sememangnya cetek ilmu. Mereka belum memahami bahawa iman itu menuntut ketundukan dan ketaatan. Seperti kata Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah:
"Sesiapa yang tunduk kepada seorang manusia padahal dia membencinya (tunduk dalam keadaan terpaksa), dia tidak dianggao menjadi hamba kepada orang itu. Begitu juga jka dia suka kepada seorang manusia tetapi dia pun tidak mahu tunduk kepadanya maka dia bukan hamba kepadanya juga."

Untuk beribadah kita perlukan jiwa hamba yang sedia mencintai Allah, taat dan setia dan menyokong syariat-Nya tanpa memilih yang lain. Aspek akidah sebegini belum betul-betul terpacak dalam perbadi umat. Begitu pula halnya dengan keimanan kepada Rasulullah saw. Tidak hairan apabila ditanya: "Kenapa kamu melakukan sembahyang dengan cara dan kaedah yang begitu," jawapan mudahnya ialah: "Saya ikut cara orang ramai sembahyang jika saya salah maka ramai lagi yang salah."

Hakikatnya ramai yang tidak tahu bagaimana cara sembahyang Rasulullah saw, apa dalil dan sandaran Baginda melakukan sembahyang sebegitu. Biasanya manusia jahil hanya akan beralasan: "Emak aku ajar begini, buat sajalah. Tidak perlu nak susah-susah menuntu ilmu." Pada hal, ibadah yang diterima Allah menurut kesepakatan ulama mestilah memenuhi dua syarat, iaitu ikhlas kepada Allah dan betul caranya menurut ajaran Rasulullah saw. Betapa pentingnya ilmu dicari kerana tingkat kecintaan hamba kepada Allah dan Rasul-Nya adalah berdasarkan ilmunya mengenai Allah dan Rasul. Bukan cuma ikut-ikutan saja. Jika ibadah dilaksanakan kerana dorongan akidah yang kuat, maka ibadah itu akan mampu melahirkan peribadi sempurna. Seperti firman-Nya yang bermaksud: "Sesungguhnya perkataan diucapkan oleh orang yang beriman ketika mereka diseru kepada Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya ialah supaya mereka menetapkan Rasul menjadi Hakim yang memutuskan hukum di antara mereka. Mereka hanya berkata: Kami dengar dan kami taat. Dan mereka itulah orang yang beroleh kejayaan." (suroh al-Nur, ayat 51)

Alangkah rapuhnya nilai ibadalah dalam diri hamba yang tidak memahami ibadah yang sohih. Dia beribadah tetapi bersamaan dengan itu dia juga menolak hukum Allah, dia juga menolak hukum Allah, dia beribadah tetapi sekali gus dia menghina sunnah Rasulullah saw. Ibadah tidak lebih sekadar aksesori pelengkap untuk mencantikkan penampilan, sedangkan jiwanya sudah mati tanpa disedari, kosong tanpa berpenghuni.

Oleh Dr Juanda Jaya - pendakwah dari Serawak

No comments: