Wednesday, December 16, 2009

16.12.09

Assalamu'alaikum wrth,

Apa kabar diriku? Sudah cukup sedia menduduki peperiksaan? Sudah kau memahami dgn sebenar-benarnya? Adakah kau rasa penat dan tertekan? Sudah kau dapat pastikan bhw kau boleh ambil peperiksaan? Yuran kau bagaimana? Sudah dibayar?

Alhamdulillah sihat, dan belum... belum.. belum.. lagi. Aku tidak berapa confident lagi. Ada juga beberapa pelajaran dan topic membuat ku keliru. Ya! Ia amat memenatkan. Pulang sahaja dari kelas, ku terus tidur. Lemah badan ku. Entah mengapa sejak beberapa minggu ini, badan aku mengalahkan ku. Kadang-kala rasa penat semacam. Seperti tiada tenaga lagi. Kenapa ya? Well, badanku bukanlah seperti dahulu pada waktu belasan tahun. Sentiasa ada tenaga sehingga lewat petang. Tetapi sekarang pada umur 22 tahun, ku dapat rasa badanku berubah. Gaya pemakanan juga harus ku tukar.

Hmmm.... aku pernah terbaca surat kabar ttg khasiat dan kebaikan as-shifa atau sauda. Ia memberi tenaga pada badan kita dan lain-lain lagi. Mungkin sekarang, aku memerlukan ubat itu. Suatu hari, aku ingin cuba mengambilnya dan mudahan dapat rasa kesannya yang baik.

Aku mengadu pada abgku ttg duit yuran sekolahku. Aku memang tk nak menyusahkan hidupnya yg sekarang sempit dan susah. Dengan masalah aku, terutama sekali ttg wang menambahkan kesusahannya.

Kadang-kadang aku terpikir, jikalau aku ini dari keluarga yang kaya, tidak perlulah aku bergantung pada abg saiful dan boleh aku membantunya.

Tetapi, inilah qadak dan qadar Allah swt. Tidak semuanya kaya. Tidak semuanya miskin. Adakalanya, kesusahan yang diberiNya, membuat kita lebih bersyukur dan mengenal diri kita bahawa kita ini manusia yg kerdil dan lemah. Allah lah tempat kita bergantung.

Ku membaca tazkiyah nafs dan ada ayat dari Dr Ahmad Faried, tidak salah kita mengadu kpd Allah tapi jgnlah kita salahkan Allah akan nasib kita. Manusia ini perlu meluahkan perasaan. Jika terpendam, maka kusutlah perasaan dan pikirkan kita.

Abg saiful menelepon ku, aku mengadu padanya. Aku bercandang untuk kerja di Mcd ttpi ada keburukannya kerja di sana. Entah mengapa, aku hendak menangis dan ku cuba menahan sebak ku. Mungkin hari itu, aku baru menanya admin ttg yuran tertunggak dan waktu itu aku baru shj solat asar. Maka, perasaan gelisah masih bergelora yg membuat ku rasa sebak.

Abgku hanya mengatakan dia cuba mencari wang itu. Aku rasa amat bersalah padanya. Yalah, abg ingin memulakan hidup baru abg dan aku mula mencari masalah dan lemparkan padanya. Bagaimana hidupnya tidak rasa beban?

Aku harap dan inginkan hidup abgku FREE from MONEY PROBLEMS. That is the first change i want from him when he start his new life in Feb 2010. After many years, his life has been a struggle, hardship, tribulations. It was never easy for him. His time working in B&P might be a worst experience for him. Coz he find hope there for a better life but in the end it turns out bad. After this, he had to pick up the broken pieces once again and make sure that pieces of his life is solid and firm.

Dear hubby,

Work hard, don't gave up hope. Life is like a roller coaster. There's ups and downs. Once u have start ur new life next year, make urself happy, make ur parents happy. Provide ur parents with what they need. Show ur parents that u are now a better man, better son, a better person.

A road ahead will be struggle coz there's few bumps and red lights which u might have to put up with. But don't give up dear.... :) InsyaAllah, Allah is with those who have patience. :)

Love,

Ana. ;)

No comments: