Friday, January 06, 2006

Hiburan Muzik

Siapakah yg mengasas notasi muzik?

Pencipta yg dikenali ramai atau pengasasnya ialah Guido Arezzo pd tahun 1026. Org Itali itu dikatakan tlh mencipta notasi muzik trsebut. Ilmu itu diambil dprd Hymn of St John, kononnya. Adapun manusia di sblh barat dunia itu sering mencuri kekayaan pengetahuan org2 Islam, tanpa memberi penghargaan langsung apabila merompak itu. Yalah, nama pun mencuri, merompak. Cuba bandingkan skala muzik Guido itu dgn Abjad Arab secara fonetik. Begini:

Abjad Arab mim fa sod lam sin dal ra
Nota muzikal mi fa so la si do re

Org2 Barat menyangka mereka mencipta ilmu pengetahuan, tetapi mereka sebenarnya bangang dan kerja mereka itu dtg mencuri shj selalu. Org Islam tlh menggunakan notasi sejak abad ke-9 Hijrah, iaitu pd zaman pemerintahan Khalifah al-Ma;mun dan Ishak al-Mausili. Notasi sudah tertera dlm karya2 al-Kindi, Yahya ibn Ali ibn Yahia, al-Farabi, Ibnu Sina dan al-Husain ibn Zaila. Teori2 muzik Eropah sprt le rapport 5/4 (major fierce) dan 6/5 (minor fierce) diambil bulat2 dprd tulisan al-Farabi. Guido yg disebut-sebut ini pernah bljr di Catalogna, tanah Andulusia, malah silibel Arab ini pernah muncul dlm dokumen-dokumen Latin yg diternitkan di Monte Cassino. Wilayah ini tlh dikuasai olh org2 Islam. Ibnu Rares dan Azryab misalnya adalah antara pernsyarah muzik tersohor di Andulusia. Gerbet of Aurillac atau Pope Slyvester 2 pernah bljr di Andulusia., merompak semua ini dan memindahkannya ke Eropah... Malah byk ajaran Ibnu Fares kemudian diajarkan semula di Eropah, khususnya Itali.

Muzik yg baik ialah muzik yg bertujuan, muzik yg bijaksana ialah muzik yg kalau kita mainkan akan perdgrkan akan melembutkan hati yg keras, membangkitkan jiwa yg tido, menemukan jln pulang kpd jiwa yg sesat, menjadikan jiwa yg alpa kembali ingat, hinggakan mereka yg memainkan atau mendgrkan mehukan dunia yg penuh kerohanian mengetepikan dunia fana dan rosak, lalu terbebaslah drpd kongkongan benda supaya hanya menghdp Kebenaran.

Muzik Barat mmg mematikan akal, menumpulkan watak dan memenuhi jiwa rendah hingga kdgkala jadi kecut diri, atau menimbulkan rasa terpenjara dek emosi dan dunia. Muzik yg keras dan bingit bknlah muzik yg indah atau merdu. Masakan shj2 menyanyi utk menghiburkan masyarakat? Itu shj sumbangan pemuzik? Jika itu shj, alangkah ruginya, bknkah alam itu berpusingan? Drpd Allah kita semua dtg, maka kpd Allah juga kita kembali. Kalau bermuzik tidak kembali kpd sumbernya, itu jenis muzik sesat yg tlh dianjurkanolh Barat. Celakalah Barat yg mencelakakan budaya kita dgn celaka mereka. Justru hidup tanpa hala atau bermuzik tanpa tujuan atau utk tujuan seronok2. Maka Allah tlh menyebut hal ini dgn tegas dlm suah al-Mukminun ayat 115 iaitu: 'Allah tidak menciptakan manusia secara main-main.'

Dah tu semua tk boleh? Kami org muda nakkan hiburan, sukakan hiburan.
Allah berfirman dlm surah al-An'am ayat 32: ' Dan dunia bknlah tmpt utk bermaian-main dan senda gurau belaka.' Ini membuktikan bhw agama ialah pegangan dlm menolak sensasi seni dan hiburan yg keterlaluan. Kita buat perkara apa pun tentulah ada isi dan panduan hatta utk jadi penyanyi sekalipun. Mana boleh ikut perasaan semata-mata. Oleh sbb ramai remaja kita khususnya yg tergila2 benar utk menjadi artis, maka harus diingat bhw Allah dlm surah Hud ayat 61 memesankan: 'Dia tlh menciptakan kamu di atas bumi dan menjadikan kamu sbg pemakmurnya' Itulah peranan besar kita, iaitu sbg pemakmur, bkn perosak.' Yg ada skrg ini byk yg merosakkan dan melalikan. Sekali gedik saja dah rosak iman, nk makmur bagaimana? Allah menyebut dlm surah Ali Imron ayat 112 ttg dimensi sebenar hal kesenian dan kebudayaan ini: 'Mereka akan ditimpa kehinaan, kecuali berpegang teguh kpd ajaran Allah iaitu hablumminallah, dan juga nilai2 kemanusiaan iaitu hablumminannas.'

Kalau sy katakn muzik dan hiburan itu haram dlm Islam, apa kata2 anda?
Bhw Allah berfirman dlm surah al-Baqoroh ayat 29: 'Allah th menjadi segala apa yg ada di bumi ini utk kamu.' Adapun Islam itu ialah suatu cara hidup salihun likulli zaman wa makan, iaitu sesuai pd setiap masa dan tmpt. Sy ingin jelaskan bhw muzik itu haram bkn krn dirinya. Haramnya krn amrun laridhiyun la zatiyun.Haram bkn krn zatnya, tetapi krn hal2 lain. Penduduk Madinah dahulu yg waraknya mereka tidak tertanding dek kita dab org2 Zahiriyah yg berpegang pd nas secara harfiah dan zahir shj serta golongan sufi yg mmg ketat dlm membolehkan sst, sudah pun menerima bhw muzik itu sesuatu yg harus. Sy merujuk kpd Imam al-Haramain dlm tulisannya an-Nihayah bhw di rumah Abdullah bin Zubair, sahabat Rasulullah , ada hamba perempuan yg pandai bermain 'ud atau gitar. Apabila ditanyakan oleh Ibnu Umar, apa ini wahai sahabat Rasulullah, Abdullah bin Zubair mengambilnya dan meletakkan dihadapan Ibnu Umar. Ibnu Umar meniliknya dan mengatakan, "Inikah alat muzik dr Syam?" Ibnu Zubair menjwb, "Ya, utk menyimbangkan akal. "Tentulah ada keadaan yg menyebabkan hiburan dan muzik itu jatuh haram. Contohnya lagu yg menyangjung kezaliman. Atau gaya penampilan si penyanyinya yg membangkitkan rangsangan, sprti difirmankan Allah dlm ayat 32 surah al-Ahzab: 'Jgnlah kamu tunduk melunakkan dlm berbicara sehingga keinginan org yg ada penyakit dlm hatinya.'

Jelaslah jika ada hiburan yg mendorong meminum arak dan membawa kpd perzinaan atau pintu masuknya zina, maka jadilah sesuatu itu haram. Sesungguhnya kita tidak mahu mudah2 sahaja mengharamkan sesuau selagi tiada kepastian. Para sahabat sendiri berhati-hati meletakkan fatwa. Manusialah sumber masakan yg ada, Ini semua kerana kesilapan dan kemaksiatan serta dosa yg dilakukan. Allah menyatakan hati ini dlm surah ar-Rum ayat 41: 'Tlh nmpk kerosakkan di darat dan laut disebbkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merosakkan kpd mereka sebahagian drpd akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali jalan yg benar.' Kita bajai anak2 muda kita dgn ihtimam, ukhuwah, ikram dan ta'awun dan sesuai sprt disarankan Imam Malik. Anak muda tidak cukup sekadar dinasihati dan diajari atau ditunjukkan kpd kebaikan dan dilarang drpd kejahatan, tetapi mereka mesti diawasi, diteliti dan dipantau setiap masa...maka lakukanlah juga menerusi kisah-kisah yg baik supaya mereka tetap dlm kebenaran sahaja. Apabila mendidik anak muda, tidak sukup kalau diberitahu sahaja, tetapi mesti dinilai dan selalu ditinjau. Sesudah itu, kamu berdoa dan berserahlah kpd Allah, moga2 anak2 muda ini akan dikasihi oleh Allah kerana Allah berfirman dlm surah al-Qasas ayat 56: 'Sesungguhnya kamu tidak dpt memberi petunjuk kpd org yg kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kpd yg dikehendaki-Nya.' Ayat Allah dlm surah Yusuf ayat 24: 'Andai kata dia tidak lihat tanda drpd Tuhannya.' Tanda yg dimksudkan ialah tanda imam yg berupaya menewaskan kekuatan nafsu.

Muzik yg seumpama rock yg iramanya berfrekuensi lbh drpd 12hz hanya mendorong kpd sifat agresif, radang, baran dan merosakkan kesihatan dgn melajukan degup jantung. Sedang irama ney itu frekuensinya seputar 8 ke 10hz, justeru temponya yg tidak pantas menjadikan fikiran tenang dan menyantaikan jiwa. Tidak hairan juga kalau irama yg berfrekuensi 4 hingga 8hz itu membuatkan org lg cpt tido.

Muzik prnh menjadi satu kaedah rawatan dlm bidang perubatan. Ini pernah berlaku di Rumah Sakit Sultan Beyazid Kedua di Edirne, wilayah Turki Uthmaniyyah. Bknkah mereka menggunakan haruman dan irama sufi sbg terapi rawatan utk pesakit?

Lama sblm perang Akkerman, dlm tahun 1480-an ketika bangsa2 barat masih bangang, bahlul dan nelum mengenal gitar apatah lg organ atau sains dan seni muzik, Sultan Beyazid 2 tlh menubuhkan sebuah kompleks kesihatan di Edirne, menggunakan bunyian air, muzik, dan wangian drpd bunga-bungaan utk merawat org2 yg tidak sihat Anda tidak perlulah berasa hairan krn otak sgt pantas menerima irama, menggerakkan sistem motorik utk berkerja pula, Deria oendgran jauh lbh berkesan dprd deria penglihatan.

No comments: