Monday, August 28, 2006

last day for my ustdz

aku rasa lapar sgt bila habis meeting tuh. aku gi mkn di long john silver. fuhyooo...ramai org sey. tmpt mana aku nk duduk ni? tiba2 ade org panggil nama aku. masyaAllah..terserempak dgn rosanna.. nasib baik aku dpt share tmpt duduk dgn dia. dia terpakse gi dulu sbb lom siap tukar pakaian ke kelas agama nanti. so, aku pun mkn cepat2 sbb aku dah conquer 3 kerusi yg kosong. so, lps mkn tuh aku call dia. alhamdulillah..dpt jugak aku call dia sementara aku menuju ke andalus. bila hampir smpi ke kelas, aku terserempak dgn daya. kite mmg dah berkali2 plan utk meet sblm gi kelas tapi sllunyer tk jadi. dgn takdir Allah, kite dpt jumpa walaupun kite tk plan sblmnyer...masyaAllah.. =) dpt jugak aku berbual sekejap dgn kwn lama aku ni. aku smpi kt kelas hanya 1 bdk je yg ada. aku dtg awal sgt sebenarnyer. so, aku baca2 buku aqidah dan akhlak sblm ustadz masuk since aku lom dpt buat ulangkaji sblm ni.

kelas pun bermula. aku sprt biasa, beri byk soalan pd ustadz. ttg zakat lah dan ttg sifat qona'ah. ustadz azmi berkongsi ilmu ttgh ilmu hadith. aku dh mula focus betul2. aku ada soal nk tanya sebnrnya tapi aku tgk kelas aku ni tk minat langsung. so, aku simpan soalan2 aku dahulu. lps dah tamat pelajaran, ustadz sprt biasa akan berkata, " Ada apa2 soalan nk tanya sblm solat asar nanti?" Ustadz tahu aku nk soal dia lagi.

"Suhana? Ada soalan?"
"ada ustadz...nk tanya nih..kalau amil dan mualaf dpt zakat fitroh, mereka masih kene byr ke utk zakat fitroh skali?"
"masih kene byr zakat fitroh sbb dia melaksanakan kewajipannyer dgn membyr zakat fitroh dan menerima zakat fitroh itu memberi kelebihan pd amil dan memberi bantuan pd mu'alaf...so..kedua2nyer berbeza"
"ooo..ok..faham2"
"ada lagi?"
"ada...tapi bkn pasal zakat lah.."
"apa dia?"
"erm...pasal hadith ni"
"waahhh... suhana nk masuk ilmu hadith ke?"
"tkdelah..saje2 je nk tahu.. apa tu hadith qudsi?"
"ok..ade dua mcm hadith.. hadith nabawiyyah dan hadith qudsi.. hadith nabawiyyah sprt ustadz dah terangkan tadi ada 3 mcm.. dan hadith qudsi ni dr firman Allah Ta'ala..(ada lagi dia trgkan)"
aku hanya angguk kepala sahaja..
"suhana dpt faham?"
"faham..faham.. jadi.. nape pulak hadith qudsi ni tk termasuk dlm al-quran sdgkan ianya dr firman Allah? dan ada tak hadith yg maudhu' di angkat darjatnya?"
" haha..(ketawa kecil) rasa2nyer..yg lain leh kuar dulu...hanya suhana dan ustadz aje yg berbincang..."
maluuuuuuuuuuuuuuuu...............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! aku hanya tunduk pale dan mengerut2 dahi...
selepas solat asar kita smbung alik. sblm tamat kelas, ustadz kasi ucapan dan takziroh yg terakhir dan suaranyer pun agak sayu. aku dah sedey ni.. tapi tahan jelah.. nanti org tgk kan..
hrp2 yg mengganti ustadz azmi seorg ustadz/ustadzah yg berkaliber dan dlm pengetahuan ilmunya.

No comments: