Friday, March 07, 2008

Mempebaharui Semangat

Assalamualaikum wrth....

Semlm mlm sblm melelapkan mata, aku terigtkan Abgku. Mlm ni aku tak terima sms ucapan mlm hari ni. Mungkin dia penat balik dr kerja. Tadi pagi aku meneleponnya. Panggilan pertama dia tidak angkat hp. Aku tggu slps 30min dan buat panggilan kedua pada pukul 8 pagi. Suaranya serak-serak. Dia baru jer bgn tidur ataupun deringan hpnya yg buat dia bgn dari tidur. Dia kata, bila smpi rumah shj dia tidur krn letih. Almost everyday weekdays dia pulang lewat mlm. Maaf mggu Abg tapi dek kerinduanku semlm mlm, aku tergerak hati utk meneleponnya.

Bila on the way ke sekolah, dlm MRT aku imbas kembali ttg Abgku. Perkara-perkara yg memikat hatiku dan membuat aku ketawa dgn lawaknya. Kdg-kdg ada sifat kebudak-budakan dlm dirinya. It's fun to be with and have him around. Setiap kali ku imbas kembali, senyumanku dgn sendirinya terukir di wajah. Adalah lebih baik kalau kita sering igtkan kenangan-kenangan manis drpd peristiwa pahit. Dgn itu, kita lebih ingin selalu bersamanya dan menghargai kehadiran teman istimewa dlm hidup kita. Betul tak Abg? Hehe...

Slps itu, aku muroji'ah (revise) subjek Fiqh dan juga membaca sambil cuba memahami bab-bab baru. Setiap hari Jumaat, kehadiran pelajar kurang. Ada 2 lelaki dan 5 perempuan dlm kelas. Dan kls seolah-olah tidak bersmgt. Ustzah sedar akan suasana kelas. Dia ceritakan, beberapa thn lepas, ada 2 murid dari Pra-Dip yg masih teruskan ke Diploma dr 20 lebih pljr pada mulanya. Sebab biasanya, pljr-pljr ada halangan seperti bekerja, susah utk cope with the studies, takde minat, masalah hal peribadi dan sbgnya. Ustzh beritahu kami,

"Kalau siapa tk nk bljr, boleh tinggalkan kelas. Ada pljr, bila interview kita tny mereka, boleh bljr? Boleh dtg awal? Pljr biasanya kata..Boleh ustzh...Semuanya boleh. Mula-mula pljr smgt time interview.. lama-kelamaan dah kurang smgtnya. Mungkin ada pakse bljr sbb ibu bapa suruh atau ada yg dgn kehendak sendiri... Jadi, pljr-pljr kenelah sllu bersmgt. Sentiasa baharui smgt... Kalau buat silap tkpe. Tk pyh rasa malu. Dari kesilapan tuh, boleh bljr. Hrp siapa-siapa kwn awk yg tk sllu dtg tuh, beri mereka dorongan spy mereka boleh dtg kelas. Sbb kehadiran itu penting. Kalau tak cukup kehadiran, pljr tak boleh ambil peperiksaan. Kalau boleh, semua teruskan smbg Diploma."

Aku rasa bersmgt dari dorongan drpd Ustzh. Aku sbgi manusia, kdg2 ada rasa malas nk bljr. Smgt bljr kdg2 naik dan turun. Fiqh perlukan kefahaman ttg hukum-hukum. Hari ni, ustzh ada hal lain slps solat Jumaat. Jadi kita habis kls awal pukul 1.15ptg. Sblm itu, Ustzh kasi balik kertas latihan minggu lps. Alhamdulillah! Aku pass!! All correct! Mumtaz! Hehe... Ustzh go through with the kelas using my paper.

"Siapa dpt semua betul. Haa..Suhana markah penuh."

Wokies... Inilah Al-Kisah ku...

No comments: