Monday, February 11, 2008

The Kite Runner

Assalamua'alaikum wrth,

Perayaan tahun baru cina bermula pada, Khamis. Bermakna.......CUTI SEKOLAH! Apa rancanganku utk hari ini? Apa lagi....? Menghabiskan masa lapang ini dgn Abg ku syg. I really MISS him & I'm really looking foward to spend time with him today. Sudah lama aku tidak berjln-jln bersama dia. Maklumlah, dia sibuk dgn kerja, tambahan pula dia pun ada NS Training. Mesti dia tgh letih & belakang tulangnya pun rasa sakit.

Kita merancang utk menonton wayang The Kite Runner. Sudah lama juga aku menunggu utk menonton movie ini setelah aku melihat Preview movienyer dan membaca synosipsnya. Buka novelnya tlh menjual dgn laris di seluruh dunia & telah menyentuh hati org dgn kisah hidup 2 sahabat berpisah di negeri yg bergolak dgn peperangan & politik di Kabul, Afghanistan. Makanya, aku tertarik utk menonton movienya. Pada mulanya, kita sudah pun pilih waktu 2.50ptg, tetapi disbbkan abgku ada meeting & aku pun belum siap lagi krn terleka bermain di laptop hingga lupa masa, akhirnya, kita pilih 5ptg.

Bila kita bertemu di bwh blok aku, aku ingin sekali cium pipinya. Yerlah, nk lepaskan rindu. Hati aku berbunga-bunga, bila dia memujiku yg aku nmpk lawa hari ini. Sedap telingaku mendengar pujiannya. Ana pakai lawa pun sbb utk Abgku. Sekali-sekala aku pun harus nmpk lebih cantik dari hari biasa di dpn matanya supaya dia tidak rasa jemu memandangku. Kita menaiki bus 300 bersama adekku, Ct. Ct pun pergi berjln-jln dgn Irwan nanti. Mereka rancang utk bersia-siar di Changi Airport Terminal 3 yg baru sahaja buka sebln lalu.

Dlm mrt, penuh dgn penumpang-penumpang. Tapi, Alhamdulillah, kita dpt juga tmpt duduk. Lama juga perjlnannya, dlm sejam gitu. Kita pun berbual ttg sekolah aku & kisah-kisah lain. Dlm perbualan kita, Abgku memberiku semangat & nasihat utk terus mempelajari & mendalami dgn gigih lagi dlm pelajaranku. Dia juga menasihatiku utk menjimatkan wang perbelanjaanku. Aku tidak akan mensia-siakan peluang ini krn inilah aku minat dan peluang ini mungkin datang hanya sekali.

Setelah kita turun dari stesen mrt Dhoby Ghaut, kita terus jalan menuju ke Cathay untuk beli tiket movie. Kita ada 40 min sblm solat asar. Maka, kita pun gi ke kedai mamak yg dekat dgn Masjid Bencoolen. Aku mkn roti prata keju & air kacang soya. Seperti biasa, dia order air kopi-o. Ketika aku sedang makan, dia menegurku supaya jgn byk memperlecehkan ttg makanan. Dia kata, sebutlah Alhamdulillah....& dia berkata, dia pernah lihat & hidup bersama dgn org-org yg susah utk mencari sesuap makanan & air yg bersih. Kadang-kala kita manusia, lalai & mengambil leka ttg nikmat yg diberi. Tegurannya membuatku rasa lebih hormat atas dirinya. Selepas aku mkn hingga licin pinggannya, kita pun solat asar di Masjid Bencoolen & terus menuju ke Cathay. Kita lewat 10 min tapi, cerita Kite Runner baru sahaja mula.

Aku suka isi ceritanya yg ingin disampaikan. Cerita yg memberi nasihat. Bahagian cerita yg menyedihkan buatku adalah apabila dia membaca surat kawannya, yg sbnrnya adalah Abgnya & ketika dia solat di masjid & lagu Supplication dari Sami Yusuf dimainkan. Kena sungguh! Aku juga agak terkejut sedikit, apabila Abgku pun berkata, dia seperti ingin menangis apabila melihat budak lelaki itu diperkosa oleh kumpulan budak jahat. Hmmm...lelaki pun ada perasaan lembut. Yerlah, siapa tidak rasa sedih dgn nasib budak tu...

Setelah tamat movie itu, kita pun rasa lapar & cerita pun agak lama, 2 jam. Kita pergi gi tmpt mkn yg sama. Aku tidak dpt habiskan nasi briyani ayam. Mmg sedap, tapi kalau dpt bungkuskan yg belen2nya kan bagus. Aku mmg dh kenyang sgt. Abgku bantu utk habiskan makananku. Setelah solat Maghrib, kita pulang rumah menaiki MRT. Dlm perjalanan pulang, kita tidak putus-putus bercakap, bergurau & membuat lawak. Aku igtkan nk beri Abgku tidur dlm MRT sblm smpainya stesen CCK. Tapi, perbualan kita yg rancak membuat Abgku tidak dpt tidur.

Abgku bertny kpdku: "Kalau kita tinggal tmpt mcm kt movie tu mcmane?"
Aku menjawab pdnya bhw aku setuju tapi bukan negeri di bawah pemerintah yg tidak adil & kejam & suasananya mesti aman. Any place, as long we can study & pratice Islam.

Kita duduk berbual di bwh blok sblm kita berpisah utk pulang ke rumah masing-masing. Kalau kita sudah kahwin, kita tidak perlu berpisah2 utk pluang kan? Haiz..aku mmg tk sabar duduk satu rumah dgn Abgku. Kalau kita keluar berjln2 lebih selesa. I cannot wait to be his Wife. Thanks Abg for belanja-ing me! I had a fun & memorable that day. I will cherish every moment with You! Muah!

No comments: