Monday, November 21, 2005

catatan bagiku...

Janganlah engkau cemas tentang rezekimu, krn pencariannya kpdmu lbh kuat drpd engkau mencarinya. Apabila kamu telah memperolehi rezeki untuk hari esok, sebagaimana engkau tidak lagi merisaukan hari kelmarin yang sudah berlalu. Sedangkan hari esok, apakah engkau tahu sama ada ia akan sampai kpdmu atau tidak?

Wahai hamba Allah, Aku melihat, bhw kamu hanya sedikit sekali mengenal Allah dan rasulNya. Sedikit sekali mengenal kekasih Alah dan pewaris para nabiNya utk manusia. Kamu ialah manusia yg kosong dprd pengertian, tidak ubahnya bagaikan sebuah sangkar tanpa burung, atau bagaikan pepohon kering yg daunnya berguguran.

Semaraknya hati seorg hamba adalah dgn Islam, kemudian dgn meyakini hakikat dan kewujudan Islam itu. Iaitu penyerahan jiwa raga secara menyeluruh . Serahkanlah dirimu kpd Allah yg Haq. Maka dia akan menyelamatkan engkau, menyelamatkan nafsu engkau dan dirimu sendiri. Keluarlah engaku dr hatimu dan drpd semua makhluk, khususnya manusia. Kemudian menetaplah kamu di hadapan Yang Maha Haq dgn bertelanjang drpd dirimu dan drpd segala insan. Jika Al-Haq menghendaki, maka Dia akan memberimu pakaian dan mengembalikan engkau kpd makhluk manusia. Krn itu ikutlah perintahNya kpdmu dan kpd semua makhluk, disertai dgn sikap reda kpd rasul yg sudah diutusNya.

Hai org yg bodoh! Apakah yg engkau miliki dan utk apakah semuanya itu? Engkau hanyalah seorg hamba nafsu, hamba dunia dan hamba makhluk. Engkau hanyalah hamba manusia, engkau bersekutu dgn mereka. Krn engkau berpendapat, bhw akan ada manfaat dan mudarat yg dtg dprd mereka.

Wahai kaum ku....malulah engkau kpd Allah dgn sebenar-benar malu. Jgnlah kamu melalaikan masa-masamu. Jgnlah kamu mensia-siakannya. Jgnlah kamu menyibukkan dirimu dgn mengumpulkan sst yg tidak akan dpt engkau makan, mengagan-agankan sst yg tidak mungkin dpt engkau capai, membangun sst yg tidak mungkin engkau diami. Krn semuanya itu akan menghalangimu drpd makan Tuhanmu.

Ingatan kpd Allah selalu terhujam di dlm hati org yg arif. Sehingga mereka lupa akan segala sst yg pernah diigatinya sebelum itu. Apabila hal itu kamu dpt laksanakan dgn sempurna, maka syurgalah tempat tinggalmu, iaitu syurga yg dipilih dan syurga yg dijanjikan. Syurga yg dipilih di dunia ialah redho kpd qodho' Allah, dekat hati kpd Allah, bermunajat kpdNya, menyikap tabir yg ada di antaranya dgn Allah. Ini akan menjadikan pemilikhati itu sbg berteman dgn teman Allah di dlm kesunyiannya, tanpa perincian dan tanpa perumpamaan. Ada pun yg dijanjikan oleh Allah Ta'ala kpd org yg beriman dan melihat Zat Allah yg Maha Agung, tanpa hijab.Tidak disangsikan lagi bhw semua keburukan itu berada di sisi makhluk.


Kebaikan adalah dlm menghadap kpdNya sdgkan keburukan adalah berpaling drpdNya. Setiap amalan yg kamu hrpkan ganjarannya, maka ia adalah milikmu. Manakala semua amal yg kamu lakukan demi Allah dan utk Allah, maka amal itu adalah utkNya. Apabila engkau beramal dgn mengharapkan imbalannya, maka balasan utkmu ada kpd makhluk, dan apabila kamu beramal krn Zatnya, maka batasan utkmu ialah kedekatanmu kpdNya dan melihatNya.

No comments: