Friday, November 11, 2005

wahabi?? ape tu.....

as'kum.

ustaz mana yg mengatakan aliran wahabi membenarkan memijak Al-Quran? boleh bagitau siapakah dia?

wahabi bukanlah suatu mazhab tetapi secara ringkasnya merupakan suatu gerakan tajdid yang dicetuskan oleh syeikh Muhd Abd Wahab memandangkan masyarakat ketika itu sudah terlalu banyak mengamalkan amalan bidaah dan khurafat, seperti bernazar kepada pokok untuk mendapatkan anak dan sebagainya. Secara amnya, gerakan wahabi dinisbatkan kepada gerakan yang bermula di Arab Saudi. Menurut Dr. Mohd Asri, Syeikh Muhd Abd Wahab bermazhab hanbali dalam bidang feqh, manakala dari segi aqidah, beliau bermazhabkan golongan salafiah. (Kebanyakan masyarakat kita bermazhabkan Asyai'rah dalam bab aqidah ).

Mengenai pandangan hantu baik 7071 mengenai masalah ketuhanan, hal itu sudah dijelaskan didalam suatu seminar oleh barisan ulama dari universiti tempatan di petaling jaya.

Sebenarnya, ingin saya perbetulkan hantu baik 70_71, dalam bab ketuhanan, golongan wahabi tidak pernah sekalipun menta'wilkan Tuhan itu duduk diatas Arasy dan hanya menerima ayat Al-Quran berkenaan tanpa mencari-cari maknanya sebagaimana pendirian golongan salaf, sedangkan golongan Asyairahlah yang menta'wilkan Tuhan duduk diatas Arasy itu bermaksud bahawa Tuhan itu mempunyai kekuasaan yang meliputi Arasy Nya. Diharap kita sentiasa berhati-hati dalam membuat dakwaan kita.

Mengenai fanatik didalam agama, hampir kesemua sekte dalam agama mempunyai golongan fanatik, malah didalam mazhab syafi'e kita sendiri terdapat golongan fanatik yang mengkafirkan golongan mazhab lain sebagaimana yang berlaku di India suatu masa dahulu. Tidak perlulah untuk kita melabelkan kesemua pengikut aliran wahabi adalah keras semata-mata hanya segelintir daripada mereka yang mempunyai sikap fanatik membabi buta dalam agama.

Saya secara jujur berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Hadis menerima aliran wahabi adalah salah suatu aliran yang termasuk dalam ahlissunnah wal jamaah.

No comments: