Friday, October 20, 2006

RYC

Askum wrth..
Early in the morning, iryani, ct and me came down to mejed khair to register and report there as a volunteer for the Romadhon Youth Challange. Once, registered, i went up stairs to musollah wanita. Took my wudhu, but my left arms hit hard on the metal paip. It was extremely painful!!! Astghfirullah.. Mcmane aku nk buat keje dgn tgn sakit mcm gini?? Mungkin satu ujian utk ku. Mana tau aku dpt tahan ke tk.. Ketika masuk ke 'itikaf utk solat sunat, aku lihat dgn hati yg damai melihat anak yg kecil m'gikut-ikut ibunya solat. MasyaAllah.. Sudah pun dididik dr awal dgn keagamaan. Setelah tuh, aku turun bwh dan menunggu sukarelawaan yg lain. Ketika head leader, Ismail, dr AKYM buat breifing pd kami, aku lihat ada camera dan host wanita. Mereka ckp host tuh NurulHuda dr pemenang...ape ek nama pertandigannyer..Mcm nk jadi bintang gitulah.. Aku bukannyer ambek tahu sgt pun. Dia duduk di dpn aku. Aksyen mendgr jer..hehe. Setelah kite berpecah pd group masing2, kite disuruh utk berta'ruf. Semua dah bersekolah atau pun kerja. Aku paisey le nk ckp aku duk umah jer. Bila turn aku lak, aku terpakse tipu yg aku ambek private school. Adek aku dah terkejut...lps tuh Iryani dan Ct asyik ketawa jer.. Smpi adek aku nk nangis gitu.. Haha.. Yg budak sblh tuh umo 24 tahun dah start tanya aku soalan. Dia tanya brape yuran aku byr sbb dia pun nk skolah sana gak. Aku dah tk tahu nk ckp ape.. Aku ckp aku tk ambek tahu sgt. Haha..

Then, off we go to Bukit Batok Homed For The Aged. Group aku naik kete sey..weee~~ best2 Tk pyh nk jln2 mcm group lain.Alhamdulillah.. =) Bila kite smpi sana.. org2 tua semua tgh makan.. kite terpakse tggu mereka habis makan so that we could begin our task, decorating the stage and the canteen area. The girls mostly decorate kt stage dan tepi2 jer. Yg laki kene panjat tangga. Lps dah hiasa semua, aku dan geng aku jln2 satu round. Lps tuh kite berbual dgn pkck2 dan nyonya2 di situ.. 1 nyonya tuh buat persembahan kecil utk kite.. Tak phm ape dia nyanyi.. tapi kite buat muka gembira jer. Perangai mereka sprt budak2 kecik...Dah kembali waktu muda2 mereka. Lps dah berbual dgn mereka, kite berangkat ke umah lain yg memerlukan bantaun kami.. Aku terpakse berpisah dgn ct. Aku join, the team yg lain utk lipat kain, mop dan sapu rumah di Bukit Pjg. Bila kite turun tangga, kite ternmpk pasangan ni..entah ape mereka buat. Perempuan tuh dgn muka terkejut bila kite tiba2 berada di blkg mereka. Aku hanya lipat kain aje. Berlambak sey kain baju mereka.. Bergunung-gunung.. Aku rasa kedai jual baju pun leh kalah. Kite main lipat jer. tak tahu dah bersih atau tk. Once dah mop semua..kite ambek gmbr sama2. Aku ternmpk perempuan tadi kt tangga tuh, lukakan lengannyer sendiri. Darah kuar.. tapi dia buat mcm tkde pape2. Dia sprt mcm biasa jer. Dgn rambut perang tk bersikat, pakaian yg ketat dgn seluar shorts.. haizz.. teruk gak keadaannyer.

Lps tuh, kite semua berjln kaki ke Mejed Al-Iman. Di situ kite de brief di sana, Ismail hendak kite semua berkongsi pengalaman dan pendpt kami ketika membersihkan ruma tadi. Semua mcm diam... Haizz.. Aku pun gerak dulu.. Aku beri pendapat sendiri..

Ana: Actually the task that was given to us, wasn't that difficult. We should be fortunate that it is easy to handle, coz there's other houses which is much more worst. Sape nama dia?? Aaahh.. 'G'. Dia bilang ade satu rumah teruk sgt sampaikan kene kai kasut bila masuk rumah. Bau bahangnyer masih melekat di bajunyer. Hingga mereka trpakse kai mask.

Ismail also agree to my statement. Then, kite solat zohor. Lps tuh ada tadarus sikit, tapi aku tk sempat nk habis sbb membe mejed khair dipanggil turun utk briefing skali lagi beramai-ramai dgn team2 yg lain. I listen attentively to their story sharing on house cleaning. There's really interesting stories that suprised me. Ada seorg ibu yg dh hampir buta tinggal bersama anak yg menengah 2. Rumahnyer dasyat habis!!!! Susah nk bersihkan. Ada 20 org dlm satu rumah tuh. Bygkan betapa teruknyer rumahnyer smpikan perlu 20 org utk bersihkan. Ibu tuh berasa sgt bersyukur, krn raya tahun ini rasa berbeza dr raya lps. Aku rasa mcm tersentuh hati bila dgr cite tuh. Aku rasa mcm berbaloi buat keje ni semua.. Keje ni dpt mengembirakan hati org lain. Subhanallah.. Bagusnyer dpt menolong org dgn hati yg ikhlas dan gembira.

Lps tuh, kite berbuka. Aku, mas, dayah dan ct tk tau kt mana kene buka. Kite terjumpa satu hidangan ni dh siap atas tikar. Tak tahu sape punyer. Tiba2 dh azan..aku cpt2 ambek kurma dr mangkuk tuh kasi adek aku. Lps tuh kuar dr situ. Hahaha.. mcm pencuri kurma gitu.. Rupa2nyer, kt situlah tmpt kite berbuka. Hahaha.. Aperaakkkk... Lps selesai solat terawih, kite turun bwh lagi utk briefing for the street da'wah. Fuhhhh..nasib baik aku dpt join dgn group ct sbb nama aku tk dipanggil. Then naik bas ke Esplanade. Ketika dlm bus tuh.. budak2 laki nyanyi kelakar sey.. Tak habis2 buat bising dgn lawak mereka. Aku dan ct dah ketawa je..
Aku tk kasi satu keping phamplet pun sbb malu sgt. Lagipun ada rasa sikit takot sbb tgk budak2 melayu dah jadi wild!! Lepak sana dan sini..dn pakaian mcm gitu skali. Byk sey mat dan minah. Ish.. tgklah remaja skrh. Tkde pegangan hidup. Nak enjoy je.. Tunjjukanlah mereka ke jln yg lurus..Itu aje aku mampu berdu'a di dlm hati..

Alhamdulillah...!! Dh smpi pun dimejed assyakirin.. =) Kite rest di auditorium.. Perempuan leh tido kt sini. Lgpun sini ade aircon! Hehe.. sedap je tido. Alamak..bising sey pompuan2 ni semua.. Byk colok.. Tkleh ke tido. Smbg cite sok kan leh.. Haiz..
Bgn awal utk qiam, solat sunat berjemaah. Lps tuh, bersahur nasi lemak. Aku dan ct mcm tkde selera jer mkn. Kite minum air teh o jer. Then aku dan ct tido alek.. Haha.. Then boleh alik!!! Mula tkde org kt bus stop.. Igtkan nk naik baz tadi sbb tk ramai org. Tapi ct tuh tgh cari beg duitnyer. Tertinggal lah bas tuh.. Dah le semakin ramai bdk2 dah dtg.. Tapi alhmdullilah tk pack bas tuh. Alhamdulillah dh smpi pun kt umah.. =)

Romadhon Youth Challange memberi aku pengalaman baru. Satu kegiatan yg baik utk belia remaja pd bulan Romadhon. Kite tidak seharusnya, terperap di rumah membaca Al-Quran dan buat ibadah2 di rumah. Malahan kite dpt mem perolehi pahala melakukan ibadah di luar rumah dgn menghulurkan bantuan kpd masyarakat melayu Islam di Singapura. Dgn membantu mereka yg kurang berkemampuan, kite dpt melahirkan rasa simpati pd mereka. Kita dpt membahagiakan hidup mereka walaupun sementara shj. Kite akan rasa tenang hati dan lega dgn ibadah kami. Ini semuanya ni'mat membantu saudara2 kami. Selain itu, dgn pengalaman tersebut, kite dpt mempelajari ni'mat bersyukur krn kite hidup jauh selesa dprd mereka dan juga membuka mata dan hati. Melihat, berjalan dan mentafsir di atas bumi ini. Berbagai ragam manusia... remaja, org tua, mkck dan pkck, kanak2.. Di dunia fana ini, tiada yg sementara.. maka berrebutlah membuat amal jariyah utk bekalan di akhirat nanti. Ya Allah, terimalah 'ibadah kami..Amin..

No comments: