Sunday, October 08, 2006

tazkiroh slps terawih.. utk peringatan ku..

Alhamdulillah..sudah selesai solat terawih tadi. Hanya buat 8 rakaat sahaja kalau ade syarahan. mlm sabtu itu, seorg ustdz, lupa namanya, diberi tajuk ttg 'Berlumba-lumba di bulan Romadhon'. Dia m'gatakan, dia mahu memberi tazkiroh krn ingin m'gingati para jemaah dan dirinya juga. so, dlm hati aku, ape bezanyer syarahan, ceramah dan tazkiroh? hmm, got to find out perbezaanya. Dia lupa hari ni sudah masuk 15 romadhon dan dgn itu dia tdk melakukan du'a qunut tadi. Dia meminta maaf dan dia kata du'a qunut ini hanya sunat shj.

Tazkiroh yg dia sampaikan bagus bagiku. Aku dpt m'ghayatinya. Dia hanya menyentuh 2 perkara shj. iaitu berlumba-lumba dlm ibadah dan ilmu pengetahuan. Sebenarnya byk perkara dia sampaika tapi, dia sebarkan apa yg dia mampu buat. maknanya, dia tk nk suruh org buat tapi dia sendiri tidak buat. Hmm.. kagum aku sbb dia tidak berbangga-bangga. Bulan romadhon ini..ialah bulan quran di mana quran itu diturun pd romadhon. dan ramai yg cuba m'gkhatamkan quran. Dia memberi smgt pd buta huruf yg tidak tahu baca quran. Mereka masih dpt ganjaran pahala dgn membaca tafsiran quran tapi dgn syarat dia mesti ada niat utk mempelajari membaca quran. Dia juga m'gingatkan kita supaya memahami isi kandungannya. Dgn pehaman tersebut kita dpt rasa gementar dgn amaran Allah, tahu jln ceritanya dan hukum2nya. Bukan baca dgn buta hati. Main ikut sedap bacaan jer tanpa menghayati kandungannyer. Dia ceritakan dia nmpk pkck di bus stop membaca quran sambil menunggu bas. Waahhh.. smgtnya ada. Dia tahu m'gisi masanya. Jarang juga kita jumpa org2 mcm tuh. Dia juga katakan ttg puasa dan quran dpt memberi syafaat. Di hari akhirat nanti, puasa akan m'gatakan. "Ya Allah berilah dia makan dan minum kerana dia lapar dan dahaga krn puasa."dan quran pula: "Ya Allah berilah dia syafaat krn dia letih, tidak tidur malam hanya utk membacaku." (mcm tuhlah citenyer..tk igt sgt)

Dia juga menyentuh ttg 'iktikaf. Ada juga bab 'itikaf kita harus tahu. Hmm..buat aku curious utk ketahui lebih lanjut. Dia menegur pkck ni kerana dia salah tmpt solat 'iktikaf. Tapi dia membalasnya dgn kasar. "Aku nk solat sini, aku punya sukalah!" Haiz.. baru tegur dgn baik tapi boleh marah pkck tuh. Dia juga kata dia amat kecewa dan aku pun sgt2 kecewa sbb ada yg sambut romadhon dgn berpesta-pesat dan buat konsert bukan sebaliknya. Sepatutnya kita sambut dgn byk ibadah dn jauhi perkara2 yg dpt merosakkan puasa kita. Aku faham ape yg ustdz mahu tujukan ttg berpesta-pesta itu. Baru2 ni, kt bugis, ade satu carnival buat pertama kalinya. Ada konsert pulak tuh. Artis2 semua dia situ meraihkan carnival Suria Raya. Semlm aku pergi dgn adek-beradek ku. Aku tk masuk pun carnival tuh. Aku solat maghrib di mejed sultan dan terus pulang. Bila on the way nk pulang, azan 'isya berkumandang dgn kuatnyer dan dekat situ sdg m'ganjurkan konsert. Aku sgt2 sayu, sedih dan kecewa dgn umat skrg ni...Sudah hilang pegangan mereka. Mereka seolah2 sudah lupa dlm keseronakan. Sdgkan Allah mengajak mereka utk solat!!! Semoga Allah memberi petunjuk pd mereka dan jauhilah kami dr neraka.

Ada satu ayat dia katakn buat aku suka dan igt. Ilmu jaga kita tapi kita jaga harta. Ilmu dpt berkongsi tapi tidak pd harta. Ilmu tidak boleh dicuri tapi harta boleh dicuri. 'Ilmu yg dipelajari dr tadika hingga university dpt membantu kita utk berjaya dan mengelakkan dr perkara bahaya. Dan harta pula, ia tidak boleh jaga kita.. tapi kita harus jaga harta supaya ianya tidak berkurang. Jika kite berkongsi harta, harta kite berkurangan. Contohnya, $10 aku, aku share 4 org. So kurang duit aku. Tapi 'ilmu tidak kurang..jika kita share kt si fulan..dan si fulan pass kt org lain.. 'Ilmu kita tidak sedikit pun dikurangkan. Klau harta senang dicuri,rugilah kita. Tapi 'ilmu pula, org lain tidak dpt mencuri ilmu yg tlh terkunci dlm otak kita. That's why 'ilmu is the most important and valuable than any material things in this world. Byk manfaat kite perolehi dgn 'ilmu dari harta. Ada byk lagi lah dia katakan.....

Best2! =D InsyaAllah... next time i'll try to attend the next syarahan...

No comments: